انتخابات افغانستان در مسیر دور دوم

  • انتشار: ۴ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: انتخاباتتیتر 2دیدگاه
  • شناسه مطلب: 72734

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، محمد اشرف غنی را با نتیجه ای بسیار شکننده، پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

ژنرال اسکات میلر، فرمانده آمریکایی نیروهای ناتو در افغانستان، بلافاصله پس از اعلام نتایج ابتدایی، به دیدار عبدا… عبدا… رفت و سفیر آمریکا در کابل نیز اعلام کرد که هنوز، برای قضاوت درباره نتیجه انتخابات زود است و باید صبر کرد تا نتایج نهایی اعلام شود.

معاون وزیر خارجه آمریکا نیز خواهان شفافیت در بررسی ادعای معترضان به انتخابات شد و سفارت فرانسه در کابل هم تاکید کرد که تنها یک نتیجه شفاف، مورد قبول آن هاست.ژنرال دوستم نیز که از حامیان اصلی دکتر عبدا… است و ملاقات چند روز پیش او با اسکات میلر، نزد عده ای، شائبه تلاش آمریکا برای جلب حمایت او از اشرف غنی را ایجاد کرده بود اعتراض خود را همچون دکتر عبدا…، گلبدین حکمتیار، رحمت ا… نبیل و… به نتایج انتخابات اعلام کرد.

تیم انتخاباتی دکتر عبدا…، در پی این که کمیسیون مستقل انتخابات را به همدستی با محمد اشرف غنی در سازمان دهی تقلب متهم کرد، در اولین روز فرصت ثبت شکایات انتخاباتی، حدود چهار هزار شکایت را رسما ثبت و تاکید کرد که این شکایات به 20 هزار مورد خواهد رسید.

بر اساس قانون انتخابات افغانستان، کمیسیون مستقل سمع شکایات انتخاباتی، مرجع رسیدگی به تخلفات انتخاباتی است. اینک، توپ در میدان کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی است تا با بررسی اسناد ارائه شده از سوی دکتر عبدا…، تکلیف حدود 300 هزار رای مشکوک اما سرنوشت ساز را مشخص کند.ا

ین کمیسیون، در صورتی که تصمیم به نامعتبر بودن 300 هزار رای مورد منازعه بگیرد، در آن صورت، نتیجه انتخابات به صورت اساسی تغییر خواهد کرد، اما حتی اگر چنین هم نشود، باز هم بحران انتخابات در افغانستان فروکش نخواهد کرد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان هر چند که محمد اشرف غنی را به عنوان پیشتاز اعلام کرده، اما گفته است که او فقط ۵۰/۶۴ درصد آرا را کسب کرده و با باطل شدن فقط ۱۱ هزار رای، اکثریت آرا را از دست خواهد داد.

به عبارت دیگر، کمیسیون مستقل انتخابات که گفته می شد به شدت تحت فشار تیم انتخاباتی رئیس جمهور برای مهندسی انتخابات بوده، نتایج را به گونه ای اعلام کرده که هم لعل به دست آید و هم دل یار نرنجد. یعنی این که آرای اعلام شده به گونه ای است که علی الحساب هم محمد اشرف غنی را پیروز انتخابات اعلام کرده و هم میدان را برای پیگیری مطالبات از سوی دکتر عبدا… کاملا باز گذاشته و مسئولیت کار را عملا به دوش کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی انداخته است.

بنابراین در شرایطی که به نظر می رسد آمریکا و اتحادیه اروپا هم چندان از نتیجه اعلام شده راضی نیستند و ابطال حدود ۱۱ هزار رایی که اشرف غنی را از کسب اکثریت آرا دور می کند نیز به شدت محتمل است، حداقل اتفاق قابل پیش بینی بعدی، رفتن انتخابات به دور دوم است.

البته کماکان نباید از نظر دور داشت که گفت وگوهای صلح آمریکا و طالبان نیز به عنوان یک فاکتور تاثیر گذار بر نتیجه انتخابات حائز اهمیت است.

افزایش کشمکش های سیاسی و مساعد شدن شرایط برای حرکت به سمت یک حکومت موقت که از یک سو به نزاع های طرفین انتخابات ریاست جمهوری پایان دهد و از سوی دیگر مقدمات حضور طالبان در قدرت را فراهم کند، یکی از جدی ترین سناریو هاست.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟