انتخابات آینده نیز مانند گذشته هر ولایت یک حوزه انتخاباتی در نظر گرفته خواهد شد

  • انتشار: ۳۰ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 42397
انتخابات

انتخابات آینده نیز مانند انتخابات گذشته، هر ولایت یک حوزه انتخاباتی است. بر اساس گزارش ها کمیسیون انتخابات در نظر دارد که انتخابات آینده پارلمانی و شورای ولسوالی ها را همانند گذشته هر ولایت یک حوزه انتخاباتی برگزار کند.

براساس قانون انتخابات ۱۳۸۳، هر ولایت یک حوزه‌ انتخابی پارلمانی در نظر گرفته شده که هر یک از این حوزه‌ها (ولایت‌ها) برحسب جمعیت دارای ۲ تا ۳۳ کرسی در مجلس است. در واقع، از ۲۵۰ کرسی مجلس، ۲۴۰ کرسی آن بین این ولایت‌ها تقسیم شد و ۱۰ کرسی دیگر به کوچی‌ها اختصاص داده شد.

8 صبح می نویسد؛ که مطابق ماده‌ی ٣۵،٣۶ و٧١ قانون انتخابات و ماده‌ی دوم فرمان تقنینی رییس جمهور در مورد توشیح قانون انتخابات، ادارات ذیربط مکلف‌اند تا طرح حوزه‌های انتخاباتی را حداقل ١٨٠ روز قبل از انتخابات جهت منظوری کابینه پشنهاد کنند، اما این فرصت حدود یک ماه قبل به پایان رسید.

به همین دلیل معاون دوم رییس جمهور و رییس دادگاه عالی به رییس جمهور مشورت داد‌ه‌اند که «ترتیب و تطبیق طرح جدید حوزه‌های انتخاباتی با درنظرداشت محدویت زمانی مندرج مواد فوق‌الذکر قانون انتخابات و سپری شدن حدود یک ماه از معیاد مذکور، در مغایرت به احکام فوق‌الذکر قانون انتخابات تلقی گردیده و از جانبی هم ترتیب طرح جدید در محدوده‌ی زمانی کوتاه عملی نمی‌باشد.»

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رئیس جمهوری، اما می‌گوید که حکومت تنها از نظر مالی و فنی، کمیسیون انتخابات را حمایت می‌کند و در دیگر بخش‌ها حق مداخله ندارد.

انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی افغانستان با حدود سه سال تاخیر به تاریخ ۲۸ میزان سال جاری برگزار خواهد شد.

قرار است که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز بهار سال آینده خورشیدی برگزار شود که این کمیسیون مسئولیت برگزاری آن را دارد.

رایزنی‌ها برای تعیین حوزه‌های انتخاباتی ابتدا در پی بروز بحران انتخاباتی در ولایت غزنی در سال ۱۳۸۹ آغاز شد، انتخاباتی که همه ۱۱ کرسی این ولایت را در اختیار نامزدهای هزاره قرار داد و انتقاد نامزدهای پشتون را برانگیخت.

با تشکیل کمیسیون ویژه اصلاح انتخاباتی در سال ۱۳۹۴ رایزنی‌ها در این خصوص بیشتر شد و سپس این بحث در کابینه مطرح شد و اشرف غنی، رئیس جمهوری با امضای قانون جدید انتخابات، اختیار تصمیم‌گیری در این مورد را به کمیسیون انتخابات واگذار کرد.

کوچک شدن حوزه‌های انتخاباتی، تک کرسی شدن آنها و عدم تغییر حوزه‌های فعلی از جمله طرح‌هایی بود که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات ترتیب شد. این کمیسیون سرانجام تصمیم گرفت تا طرح کوچک‌تر شدن حوزه‌های انتخاباتی را به حکومت تحویل دهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟