انتخابات آمریکا و روند صلح افغانستان

  • انتشار: ۳ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 96051

از فردا شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات آمریکا شروع می شود. این انتخابات برای بازیگران عرصه سیاست در افغانستان اهمیتی سرنوشت ساز دارد. برای دولت، مخالفان دولت در چارچوب نظام و طالبان. حتی بسیاری فکر می کنند، آینده کشور در گروه این انتخابات است.

از آریل شارون نخست وزیر سابق اسرائیل پرسیده بودند که چرا اینقدر در “روند صلح میان اسرائیل و فلسطینیها” مشکل ایجاد می کنی؟ او پاسخ داده بود که اصلا “عاشق روند” صلح است و به همین دلیل می خواهد این روند تا قیامت ادامه پیدا کند!

در آمریکا میان دو حزب بر سر گفتگو با طالبان و تلاش برای رسیدن به صلح اجماع وجود دارد. ولی شیوه پیشبرد گفتگوها بیشتر ابتکار شخصی زلمی خلیلزاد تلقی می شود. در آخرین جلسه شهادت زلمی خلیلزاد در کنگره آمریکا معلوم شد که خیلی از دموکراتها از نقشه راه خلیلزاد برای پیشبرد گفتگوها راضی نیستند و آن را تسلیم محض می دانند.

با این وصف:

اگر جو بایدن رای بیاورد، به احتمال زیاد زلمی خلیلزاد کارش را از دست می دهد. البته نه خیلی فوری. آقای خلیلزاد تا زمان تدوین استراتژی جو بایدن، وقت دارد که طرحش را به نتیجه برساند! خروج کامل نیروهای آمریکایی و توافق میان دولت افغانستان و طالبان بر سرآینده. با این سرعت مذاکرات بعید است که بتواند کار را به جایی که می خواهد برساند.

اگر آقای ترامپ رای بیاورد، دیگر ضرب الاجل انتخابات در میان نیست و به احتمال زیاد از تلاش برای سرعت گرفتن مذاکرات کاسته خواهد شد. گمان بر این است که آقای ترامپ بعد از این مبارزه نفسگیر به تعطیلات می رود. وقتی بازگشت هم اولویت او افغانستان نیست. به همین دلیل اینکه مذاکرات در کوتاه مدت به نتیجه ای برسد، معلوم نیست.

ولی تب و تلاشهای طالبان نشان می دهد که آنها منفعل عمل نمی کنند و دست کم در جبهه های نبرد، مذاکرات را به هیچ گرفته اند. همین وضع را برای آینده دولت افغانستان و روند صلح مشکل کرده است.

نباید فراموش کنیم که روند صلح افغانستان هم عاشقانی سینه چاک دارد که می خواهند تا ابد ادامه پیدا کند. آنها از همین وضع نفع مالی و سیاسی می برند! از من نپرسید که آنها چه کسانی هستند؟

جمال الدین موسوی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟