امین کریم: حزب اسلامی فعالیت نظامی خود را منحل می کند

  • انتشار: ۱۹ دلو ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 17775

امین کریم یکی از اعضای ارشد حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار می‌گوید تمام گروه‌ها و احزاب سیاسی در افغانستان باید شاخه‌های نظامی‌شان را منحل کنند و حزب اسلامی به رهبری حکمتیار نیز طبق توافق انجام شده با حکومت افغانستان، فعالیت های نظامی اش را کنار می گذارد.

امین کریم، مذاکره‌کنندۀ ارشد حزب اسلامی امروز (سه‌شنبه) در یک نشست گفت که این حزب به توافقش متعهد است و حکومت نیز باید به آن‌چه تعهد کرده پابند باشد.

آقای کریم به خبرنگاران گفت که حزب اسلامی به تعهدش مبنی بر کنارگذارشتن فعالیت نظامی متعهد است و تمام احزاب سیاسی باید با اتکا به قانون اساسی، هرگونه شاخۀ نظامی را تحت هر نامی منحل کنند و کوشش نمایند منحیث احزاب سیاسی از حضور نظامی مبرا باشند.

اظهارات امین کریم در وضعیتی مطرح می‌شوند که یکی از بخش‌های توافق این حزب با حکومت کنارگذاشتن فعالیت‌های نظامی‌اش است.

اگرچه کریم امین به منحل‌کردن شاخه‌های نظامی احزاب تاکید می‌کند ولی چندروز پیش او در گفت‌گو با رسانه‌ها یادآور گردید که گلبدین حکمتیار هنوز در سنگرهای جهاد حضور دارد.

مذاکره‌کنندۀ ارشد حزب اسلامی هم‌چنان در مورد جنایت‌های جنگی که در کابل صورت گرفته و گلبدین حکمتیار به آن متهم است نیز گفت که از معذرت‌خواهی گریز نخواهند کرد و منحیث یک انسان خود را جایزالخطا می‌دانند.

اما او گفت که وقتی تا هنوز جرم صورت‌گرفته مشخص نیست و کسی که متهم است تثبیت نشده، معذرت‌خواهی نخواهند کرد.

کریم تاکید کرد که ما طرفدار آن هستیم که جنگ‌های کابل به صورت عادلانه و از طریق یک محکمۀ غیر وابسته به تحقیق گرفته شود و بعد از حکم، هر جناحی که محکوم بود، هم مجازات گردد و هم مکلف به معذرت‌خواهی است.

امین کریم در مورد حقوق زنان نیز گفت که ما از خواهران دعوت می‌کنیم با تمام شهامت و قوت از حقوق‌شان دفاع کنند و چیزی که ما تعهد می‌کنیم، حزب اسلامی در احقاق حقوق‌شان در کنارشان است.

به گفتۀ این عضو ارشد حزب اسلامی، جامعۀ افغانستان از نگاه جامعه‌شناسی مردسالار و سنتی است و حزب اسلامی در احقاق حقوق زنان، در کنارشان خواهد بود.

این در حالی‌ست که پیش از این برخی از فعالان حقوق زن حزب اسلامی را متهم به زن‌ستیزی کرده بودند و نگرانی‌هایی نیز از این‌که این حزب سد راه فعالیت‌های صورت‌گرفته در پانزده‌سال گذشته در بخش حقوق زنان شود، وجود داشت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟