امضای توافقنامه ثبت نام و جلوگیری از اخراج اجباری مهاجرین در پاکستان

  • انتشار: ۱ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 8502

وزیر مهاجرین و عودت کنندگان کشور اعلام کرد براساس نتایج به دست آمده در نشست سه جانبه دو روزه میان افغانستان، پاکستان و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، مهاجرین افغانستانی مقیم پاکستان قانونمند شده و از اخراج اجباری آنها جلوگیری شود.
به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از پیام آفتاب، سید حسین عالمی بلخی افزود مهاجرین افغانستانی مقیم پاکستان از وضعیت خوبی بر خوردارند و هیچ نوع فشاری از طرف پاکستان بر آن ها وارد نیست.
وزیر مهاجرین افغانستان گفت برای تثبیت هویت افغانستانیهای مقیم پاکستان قرار است یک هیات 100نفری از سوی افغانستان به پاکستان اعزام شود.
به گفته آقای بلخی افغانستانی‌های مقیم پاکستان می تواند در تمام شهرهای پاکستان به مراکزی که از سوی پاکستان ایجاد می شود و در هر مرکز 21 کارمند از سوی دولت افغانستان مستقر می شوند مراجعه و تثبیت هویت شوند و با توجه به بررسی سازمان ملل به آنها سند سفر با ویزه قابل تمدید داده می شود.
قابل ذکر است در حال حاضر بیش از 2.5میلیون مهاجر افغانستانی در پاکستان زندگی می کنند که 1 میلیون آن فاقد مدرک و بیش از 1.5 میلیون دارای مدرک می باشند.
فرصت قانونی پاکستان برای مهاجرین فاقد مدرک تا دسامبر 2015 به پایان می رسد اما طبق یک توافق تا دسمبر 2017 تمدید شده است.
وی خاطر نشان کرد پاکستان برای عودت مهاجرین افغانستانی به کشورشان از دولت افغانستان خواسته است که یک پالسی دقیق خواسته است.
آقای عالمی بلخی گفت: “افغانستان همواره به دنبال دوستی به پاکستان است چرا که نا امنی افغانستان به معنای نا امنی در پاکستان است.
افغانستان برای عودت مهاجرینش تمام تلاش خود را انجام دهد
عبدالقادر بلوچ، وزیر دولت پاکستان در امور مناطق سرحدی پاکستان، گفت: “افغانستان می بایست برای بازگشت مهاجرینش از پاکستان تمام تلاش خود را انجام دهد.”
وی افزود پاکستان از میزبانی یک و نیم میلیون افغانستانی مدرک دار و یک میلیون مهاجر افغانستانی فاقد مدرک در طی سی سال میزبانی کرده است.
وی گفت قرار است به ابتکار دولت افغانستان و پاکستان یک سیستم ارائه مدرک به مهاجرین افغانستانی فاقد مدرک در پاکستان ایجاد شود.
به گفته آقای بلوچ ثبات رابطه دیپلماتیک حسنه پاکستان و افغانستان می تواند در تطبیق وعده ها مفید باشد.
قبل از این نیز وزارت مهاجرین دو تفاهم نامه دو جانبه و سه جانبه در مورد مهاجران افغانستانی در ایران با دولت ایران و سازمان مهاجرت بین المللی امضا کرده بود .

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟