نماینده ویژه ایران در امور افغانستان:

امریکا پس از شکست از افغانستان در تلاش حمایت داعش است

  • انتشار: ۲۴ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 124076

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه ایران برای افغانستان دقایق پیش وارد میدان هوایی کابل شد و در گفتگو با رسانه‌ها تاکید کرد که امریکا پس از شکست از افغانستان در تلاش حمایت از داعش است.

قمی صبح امروز دوشنبه (۲۴ عقرب) همچنین هنگام ورود به کابل در مورد به رسمیت شناختن حکومت طالبان نیز گفت: “موضع ما در این رابطه آنچه است که مردم افغانستان می‌خواهد و ما به خواسته مردم افغانستان احترام می‌گذاریم.”

پیش از این دولت ایران بر ایجاد حکومت همه شمول تاکید کرده است.

قمی که در راس یک هیات ایرانی وارد کابل شده است، گفت که هدف از سفر این هیات، گفتگو با مسوولان جدید افغانستان بر سر مسایل سیاسی، اقتصادی و امنیتی، است.

او ابراز امیدواری کرد که شرایطی در افغانستان فراهم شود که بتواند یک حکومت مقتدر در کابل شکل بگیرد تا ثبات در منطقه نیز حاکم گردد.

به گفته او، افغانستان همانند ایران مورد تحریم های ظالمانه غرب قرار دارد و دو کشور تلاش می‌کند که چگونه با ایجاد مرزهای امن، همکاری اقتصادی داشته باشند.

نماینده ویژه ایران برای افغانستان اضافه کرد، دو کشور برادر و همسایه است و دارای عواید مشترک اند. ایران همانگونه که در دوران اشغالگری در حمایت از ملت افغانستان بود امروز هم در همه ابعاد امنیتی اقتصادی و سیاسی در کنار مردم افغانستان خواهد بود.

قمی افزود، افغانستان کشور غنی است و باید این امکانات ظهور کند و نقش خود را در ثبات و امنیت منظقه دنبال کند.

او همچنین درمورد مبارزه با تروریزم نیز گفت که تقویت همکاری میان دو کشور مهم است؛ زیرا کشور متجاوزی که در ۲۰ سال گذشته قصد حاکمیت بر افغانستان را داشت هم اکنون پس از شکست، در تلاش تقویت گروه‌های تکفیری (داعش) در افغانستان است.

به گفته او، یکی از موضوعات مهم صحبت او با مسوولان جدید افغانستان، مساله امنیت و همکاری های اقتصادی خواهد بود.

او همچنین گفت که جلوگیری از موج مهاجرت افغان‌ها نیز موضوع بحث دو طرف خواهد بود.

گفتنی است که این اولین سفر حسن کاظمی قمی پس از انتصاب او به عنوان نماینده ویژه ایرن در امور افغانستان، به کابل است.

او حدود یک ماه پیش از سوی ابراهیم رئیسی رییس جمهور ایران به این سمت گماشته شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟