امریکا و ۲۰ کشور دیگر خواستار تحقیق سریع کشتار نظامیان حکومت پیشین افغانستان شدند

  • انتشار: ۱۴ قوس ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 124799

۲۱ کشور در بیانیه‌ای، قتل و ناپدیدشدن نظامیان حکومت پیشین توسط طالبان را محکوم کرده و خواستار تحقیقات سریع در این زمینه شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا در اعلامیه‌ای گفته است که این بیانیه پس از نشستی به رهبری آمریکا و با حضور نمایندگان اتحادیه اروپا، استرالیا، بریتانیا، جاپان، بلجیم، بلغارستان، کانادا، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، نیوزلند، مقدونیه شمالی و… منتشر شده است.

این نشست در محکومیت طالبان به‌دلیل قتل‌های هدفمند نیروهای حکومت پیشین برگزار شده و در بیانیه پایانی آن آمده است: «ما عمیقا نگران گزارش‌های مربوط به قتل و ناپدیدشدن اجباری اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستان هستیم که توسط دیدبان حقوق بشر و دیگران مستند شده است.»

در بیانیه آمده است که اقدامات طالبان در گزارش دیدبان حقوق بشر ادعا شده، نقض جدی حقوق بشر است و با عفو عمومی که از سوی این گروه اعلام شده بود، در تناقض قرار دارد.

طبق اعلامیه وزارت خارجه‌ی امریکا، از طالبان خواسته شده است که عفو را برای اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستان و مقام‌های دولتی سابق به‌طور موثر اجرا کنند تا اطمینان حاصل شود که این عفو در سراسر کشور اجرا می‌شود.

امریکا و کشورهای اروپایی تاکید کرده‌اند که موارد گزارش‌شده باید به سرعت و به شیوه‌ای شفاف بررسی شود و مسئولان نیز پاسخگو باشند. طبق اعلامیه، نتایج تحقیقات باید به‌عنوان یک عامل بازدارنده فوری برای کشتار و ناپدیدشدن بیشتر، با وضاحت منتشر شود.

این درحالی است که چندی پیش سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارشی، اعلام کرده بود که جنگجویان گروه طالبان بیش از ۱۰۰ افسر پولیس و اطلاعات سابق را از زمان به‌دست گرفتن قدرت در افغانستان کشته و یا به اجبار «ناپدید» کرده‌اند.

در گزارش دیده بان حقوق بشر آمده بود: «الگوی کشتار باعث ایجاد وحشت در سراسر افغانستان شده، زیرا هیچ‌‌کس مرتبط با دولت سابق احساس امنیت نمی‌کند و خود را از تهدید تلافی‌جویانه مصون نمی‌داند.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟