امرالله صالح: حکمتیار باید نام طرح خود را دیورند ثانی بگذارد

  • انتشار: ۴ حمل ۱۳۹۷
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 38653

امرالله صالح رئیس اسبق امنیت ملی افغانستان در واکنش به اظهارات گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، در مورد واگذاری مناطق امن به طالبان می گوید؛ حکمتیار با این اقدام می خواهد ساحه امنیتی و نفوذی مطمئن و دایمی برای پاکستان ایجاد گردد. وی گفته است که حکمتیار باید طرح خویش را دیورند ثانی بنامد.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی پیشنهاد صلح را برای طرف‌های درگیر در افغانستان ارائه کرد و روی چگونگی ایجاد ساحه امن برای رهبران طالبان و خانواده‌های شان در جریان مذاکرات بحث گردد.

بربنیاد این طرح آقای حکمتیار، اداره “مناطق امن” با توافق دوطرف از سوی افرادی که مورد پذیرش هردو طرف باشند، صورت گیرد و امنیت آن نیز از سوی نیروهای مورد پذیرش دوطرف تأمین گردد.

امرالله صالح در فیسبوک خود نوشته است “اگر دقیق و ژرف بنگرید اقای حکمتیار می خواهد خط دیورند به سمت غرب یعنی به طرف افغانستان تمدید یابد تا ساحه امنیتی و نفوذی مطین و دایمی برای پاکستان ایجاد گردد.”

آقای صالح در ادامه نوشته است “او گفته است اداره این زون ها به اساس اجماع دولت و طالب باشد. خیلی جالب و تکان دهنده است. معاهده گندمک که سرانجام به از دست رفتن سرزمین های با ثمر و حاصل خیز افغانستان شد مطلق با همین منطق آغاز گردید. در آن زمان انگلیس ها، شورش ایجاد کردند و بعد به کابل گفتند که برای موقت زون امن برایتان می سازیم زیرا شما توان کنترل و جمع آوری مالیه را ندارید. در واقع معاهده دیورند تایید و نهادینه سازی گندمک بود. بهتر است اقای حکمتیار اسم این طرح خویش را دیورند ثانی بنامد.”

آقای حکمتیار گفته است “این طرح اکنون در میز رئیس جمهور، پنتاگون و قصرسفید هم است، و گفته شد که امریکا و سعودی مشترکأ در این مورد بحث می‌کنند و با این موافق است، که یک ساحه امن برای طالبان ایجاد شود “.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟