معرفی همه اماکن زیارتی کربلا

  • انتشار: ۱۲ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 79772

آیا همه اماکن زیارتی کربلا را می شناسید؟ اگر قصد عزیمت به کربلای معلا را دارید حتما این مقاله را مطالعه کنید تا با همه مکان های زیارتی این شهر به خوبی آشنا شده و در سفر خود همه آنها را زیارت کنید.

همه ما کربلا را بر حرم مطهر امام حسین علیه السلام و حضرت عباس علیه السلام می شناسیم و وقتی نام کربلا را می شنویم، تصویر بین الحرمین در ذهنمان تداعی می شود. البته این تصویر کاملا درست است و همه مردم جهان برای زیارت این دو حرم مطهر به کربلا می آیند. با این حال، این سرزمین مقدس، مکان های زیارتی دیگری نیز دارد و دیگر اماکن زیارتی کربلا را نیز نباید از یاد برد. خوب است زائرین حرم مطهر سیدالشهدا و حضرت عباس علیهما السلام به دیگر اماکن زیارتی کربلا نیز بروند و آنها را نیز زیارت نمایند.

اماکن زیارتی کربلا

اماکن زیارتی کربلا

در ادامه این مطلب به معرفی اماکن زیارتی کربلا و معرفی آنها خواهیم پپرداخت. با ما همراه باشید.

قتلگاه

قتلگاه محلی است که امام حسین علیه السلام در آنجا به شهادت رسید و سر مطهرش از بدن جدا گردید. قتلگاه خارج از ضریح مطهر امام حسین علیه السلام قرار دارد. قتلگاه که یکی از اماکن زیارتی کربلا است در جنوب غربی حرم مطهر قرار دارد. قتلگاه ضریح مشخصی دارد و محل شهادت امام حسین با سنگ مرمری که کمی از زمین بلند است مشخص شده است. بیشتر اوقات این مکان زیارتی بسته است و برای افراد مشخصی جهت زیارت باز می شود.

تل زینبیه

تل زینبیه نیز یکی از اماکن زیارتی کربلا است و همه کسانی که به کربلا مشرف می شوند حتما آن محل را نیز زیارت می کنند.

تل زینبیه در نزدیکی حرم مطهر امام حسین علیه السلام قرار دارد و فاصله زیادی با حرم مطهر ندارد. این مکان زیارتی یک تپه و بلندی به ارتفاع تقریبا ۵ متر بوده است که امروزه بنایی روی ان ساخته شده و مردم جهت خواندن نماز مستحبی و زیارتی به آنجا مراجعه می کنند. تل زینبیه همان محلی است که حضرت زینب سلام الله علیها هنگام شهادت برادر بزرگوارشان امام حسین علیه السلام روی آن ایستاده بودند و شاهد شهادت ابی عبدالله علیه السلام بودند.

مقبره حر ابن یزید ریاحی

همه شما با نام حر و ماجراهایی که دارد آشنا هستید و بارها روضه حر ابن یزید ریاحی را در مجالس عزاداری شنیده اید.

حر در آغاز روز عاشورا از لشکریان یزید جدا شد و به امام حسین علیه السلام پیووست و به درجه رفیع شهادت و رستگاری ابدی نائل آمد. پس از شهادت حر ابن یزید ریاحی، افراد قبیله او پیکرش را از محل جنگ خارج کرده و در روستایی در ۹ کیلومتری غرب کربلا به خاک سپردند. همچنین نکته ای که در مورد حر ابن یزید ریاحی وجود دارد این است که افراد قبیله او نگذاشتند سر او از بدنش جدا شود.

امروزه حرم مطهر حر یکی از اماکن زیارتی کربلا است و مقبره ای برای حر ابن یزید ریاحی وجود دارد و بسیاری از افرادی که به کربلا مشرف می شوند به زیارت این شهید بزرگوار نیز می روند.

مقبره حبیب ابن مظاهر اسدی

حبیب ابن مظاهر اسدی که یکی از یاران با وفای امام حسین علیه السلام است نیز یکی از اماکن زیارتی کربلا به شمار می رود. حبیب بر اساس برخی گزارشات، به اصرار برخی از عموزادگانش جدای از باقی شهدا به خاک سپرده شد اما با این حال، مقبره حبیب فاصله چندانی با حرم مطهر امام حسین علیه السلام و دیگر شهدای کربلا ندارد.

مقبره جبیب ابن مظاهر اسدی در فاصله ۱۰ متری از صریح مطهر امام حسین علیه السلام قرار داشته و ضریح کوچکی نیز برای او ساخته شده است.

طفلان مسلم

حرم طفلان مسلم نیز از جمله امان زیارتی کربلا است. همه شما با طفلان مسلم آشنا هستید و روضه طفلان مسلم را شنیده اید. حرم مطهر این دو فرزند برومند مسلم ابن عقیل علیهم السلام در ۳۰ کیلومتری کربلا در اتوبان کربلا ـ بغذاذ واقع شده و بسیار مورد توجه زائرین کربلا می باشد.

عون ابن عبدالله

حرم مطهر عون ابن عبدالله نیز از اماکن زیارتی کربلا است. البته در این خصوص که این مان زیارتی دقیقا متعلق به چه فردی است کمی اختلاف نظر وجود دارد. برخی از علما بر این باور هستند که این مکان قبر مطهر «عون بن عبدالله بن جعفر طیار» فرزند حضرت زینب کبری سلام الله علیها می باشد که یکی از شهدای کربلا است. اما برخی دیگر نیز بر این عقیده هستند که این قبر مطهر برای «عون بن عبداللّٰه» که یکی از نوادگان امام حسن مجتبی علیه السلام می باشد است. گفته می شود که احتمال صحت این روایت بیشتر است.

مقام امام صادق علیه السلام

مقام امام صادق علیه السلام که یکی از اماکن زیارتی کربلا است در ساحل غربی نهر علقمه قرار دارد. گفته می شود که امام صادق علیه السلام هنگام زیارت جد بزرگوارشان امام حسین علیه السلام در آن منطقه با آب فرات غسل زیارت کرده اند. امروزه این مکان زیارتی مورد توجه عموم مومنین بوده و بسیاری از زائرین کربلا با مراجعه به این مکان مقدس به دعا و راز و نیاز با خدا و خواندن قرآن و نماز می پردازند.

خیمه گاه

خیمه گاه نیز یکی از اماکن زیارتی کربلا است که رائزین کربلا آن را زیارت می کنند. در روز عاشورا در این منطقه خیمه های کاروان امام حسین علیه السلام واقع شده بود. این مکان زیارتی در جنوب غربی حرم امام حسین علیه السلام قرار دارد.

تا پیش از آنکه این مکان زیارتی به این نام شهرت یابد، آن را مقام امام زین العابدین علیه السلام می گفتند. همان طور که گفته شد این مکان زیارتی کربلا در جنوب غربی حرم مطهر سید الشهدا علیه السلام قرار دارد. خیمه گاه به عنوان یکی از اماکن زیارتی کربلا مکانی به مساحت دو هزار متر مربعمی باشد که دیوار کشی شده و در میانه آن بنایی مانند خیمه ای بزرگ ساخته شده است که ۴۰۰ متر مربع مساحت دارد.

در این نوشتار تلاش شد که مهم ترین اماکن زیارتی کربلا برای شما زائرین عزیز معرفی شود.