امام راحل(ره) در نگاه علامه شهید مبلغ(ره)

  • انتشار: ۱۴ جوزا ۱۳۹۹
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 87316

تسلیت و تعزیت به مناسبت فرا رسیدن سالروز عروج ملکوتی عالم عامل، عارف واصل، سالک الی الله و عبد صالح خدا حضرت امام خمینی(ره)!

به جاست که در ایام ارتحال امام راحل نگاه دانشمند روشن ضمیر و با درد و درک علامه شهید مبلغ را نسبت به امام و حرکات ضد استعماری وی بدانیم تا باشد که تفاوت روشنفکر امامی و دلالان استعماری بیش از پیش روشن گردد.

روشن بینی و جامع نگری و نیز عمق ارتباط علامه مبلغ را با اندیشه‌ی امام خمینی زمانی می‌توان به درستی فهم نمود که اظهارات این دو شخصیت ممتاز جهان اسلام را کنار هم قرار داده به خوانش بگیریم.

امام در یکی از صحبت‌های خود در مورد این‌که از چه می‌ترسد، می‌فرماید:
《ما از حصر و تحریم اقتصادی نمی‌ترسیم. ما از دخالت نظامی نمی‌ترسیم. آن چیزی که ما را می‌ترساند وابستگی فرهنگی است. ما از دانشگاه استعماری می‌ترسیم. ما از دانشگاهی می‌ترسیم که جوانهای ما را آن طور تربیت نماید که خدمت غرب بکنند. ما از دانشگاهی می‌ترسیم که آن طور جوان‌های ما را تربیت کند که خدمت به کمونیست کنند.》

امام در این فرمایشات خود استعمار بویژه استعمار فرهنگی را بزرگترین خطر دنیای اسلام و تمدن اسلامی دانسته در نوک پیکان مبارزاتی خویش قرار می‌دهد. این همان چیزیست که علامه شهید مبلغ به آن پی برده و اوج عظمت امام را در آن می‌داند.

لذا علامه شهید مبلغ نیز بعد از این‌که به جنایات استعماری اروپا و آمریکا و به حمایت ظالمانه غرب از جنایات اسرائیل می‌پردازد، می‌فرماید:
《دنیای غرب، از یک طرف با دست پیدا و پنهان استعماری، سرزمین‌های اسلامی را در دائرۀ اسارت اقتصادی و سیاسی خود می‌کشاند و امکان هرگونه شالوده استقلال اقتصادی را از آنان سلب می‌کند، و از طرف دیگر تعالیم حماسه آفرین اسلام را از اذهان جوانها می‌شوید و با لطایف الحِیَل، آنها را در حلقه‌ی فرهنگ استعماری خود زندانی می‌کند.
حضرت خمینی، این بزرگترین مرزبان حماسه جاویدان، خشم مقدسش لرزه بر پیکر استعمارگران افکند و چهره پلید و خصمانه نظام استعمار را افشاء نمود.》

با دقت در جملات و فرمایشات این دو شخصیت جهان اسلام در می‌یابیم که تا چه اندازه نگران وابستگی فرهنگی و استعمار فرهنگی بودند و تلاش داشتند که جلو پدید آمدن دلالان استعماری را بگیرند‌. دلالانی که در شرایط امروزی با دهن‌های کرایی و قلمهای زهرآگین شان در قالب دوستی و شعارهای نژادی و در زیر نام و عکس یاران امام از پشت دارند به ارزشها و پیشگامان این مردم خنجر می‌زنند.

خلاصه از منظر علامه شهید مبلغ بزرگترین خدمت امام خمینی به بشریت و انسانیت و جوامع اسلامی مبارزه با استعمار بویژه استعمار فرهنگی و افشاء نمودن چهره‌ی پلید و خصمانه نظام استعماری بود.

نکته‌ای مهمی دیگر این‌که این نگاه علامه شهید مبلغ، به خوبی می‌رساند که روشنفکران واقعی و راستین هزاره و شیعه چگونه می‌اندیشند و چطور متعهدانه موضع می‌گیرند و چه تفاوتی فاحشی با مدعیان روشنفکری دارند!!!

روح این مردان بزرگ شاد، یادشان جاویدان و راه شان پر رهرو باد!

محمد امین احسانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟