امارت آمریکایی طالبان!

  • انتشار: ۱۶ قوس ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2دیدگاه
  • شناسه مطلب: 134753

بر خلاف اینکه در چند سال گذشته، قطر، سکوی اصلی پرش های طالبان بود، اما در این روزها، نبض تحولات بعدی افغانستان در امارات متحده عربی میزند.

ملا یعقوب و انس حقانی در یک پرواز مشترک چارتر شده به امارات سفر کردند و هم‌زمان، کرزی هم از افغانستان خارج شد و اتفاقا آو هم به امارات رفته است.

گفته می‌شود که این سه نفر با اشرف غنی، ملاقات هایی داشته اند که البته محتوای این جلسات، تا کنون فقط در حد گمانه زنی ها بر سر زبان هاست.

اما اینکه در این دیدار ها چه چیزی گذشته، زمانی مورد حساسیت بیشتری قرار میگیرد که بدانیم تام وست نماینده‌ی ویژه‌ی آمریکا برای افغانستان هم ، دقیقا پس از ملاقات با عبدالله در هند، به امارات رفته و با وساطت انس حقانی، ملاقات و گفتگوی مفصلی با ملا یعقوب داشته است.

اهمیت این دیدار را زمانی می‌توان درک کرد که توجه کنیم پیش از این، حقانی ها، حلقه نزدیک به آمریکا بودند و جناح ملا برادر و ملایعقوب، تلاش می‌کردند ژست ضد آمریکایی به خود بگیرند و تا حدی بر تعامل های منطقه‌ای با همسایگان تأکید نمایند.

تبعا، نمیتوان از موضوع مهم ملاقات ملایعقوب با مقامات آمریکایی (که یکبار هم در اکانت توییتر وزارت دفاع اداره کابل منتشر شد اما به سرعت حذف گردید،) به آسانی عبور کرد. اما مضاف بر آن، حضور رییس رژیم صهیونسیتی اسراییل در امارات در چنین برهه ای نیز سوال برانگیز است و اگر فرض کنیم که سفر او، می‌تواند ارتباط اندکی با حضور سران پشتون در امارات داشته باشد، آنگاه باید یقین کرد که تحولات افغانستان، آبستن اتفاقات بسیار بسیار مهمی است.

طالبان از این پس، آمریکایی تر از گذشته خواهند بود و بعید است که برنامه های آتی آنها برای منطقه و افغانستان، چندان مطلوب همسایگان واقع شود و صد البته آنکه به طور کلی کنار گذاشته شده و در هیچ بخشی از رویداد ها، نه توسط بازیگران خارجی و نه در ذهن طالبان، محلی از اعراب ندارد، مردم مظلوم افغانستان اند.

سید احمد موسوی مبلغ

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟