امارت‌های کوچک و بازی‌های بزرگ

  • انتشار: ۲۵ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 92000

همزمان با پانزدهمین سالگرد پیروزی غرورآفرینِ مقاومت اسلامی لبنان (جنبش انقلابی حزب الله) و شکست تحقیرآمیزِ اسرائیل در جنگِ ۳۳ روزه (۲۰۰۶ میلادی)، ترامپ رئیس جمهور امریکا اعلام کرد: امارات عربی متحده و اسرائیل با میانجی‌گری ایالات متحده به توافق رسیده‌اند که روابط کامل سیاسی و مناسبات عادی اقتصادی و تجاری برقرار نمایند. سفیر امارات در واشنگتن نیز ضمن تأیید گزارش مذکور، آن رویداد را به معنای شناسایی رسمی اسرائیل از سوی امارات متحده و برقراری روابط عادی میان دو کشور توصیف کرد. پس از مصر و اردن، امارات سومین کشور عربی است که با میانجی‌گری امریکا، روابط عادی با اسرائیل برقرار می‌کند.

دولت خودگردان فلسطین ضمن فراخواندن سفیر خود از ابوظبی، اقدام امارات را خیانت به آرمان فلسطین خواند. گروه‌های مبارز فلسطینی (از سازمان آزادی‌بخش فلسطین (فتح) و جبهه‌ی خلق تا جنبش حماس و جهاد اسلامی) یکصدا اقدام امارات را خنجرزدن از پشت به مردم فلسطین خواندند.

در خارج از سرمین‌های اشغالی و در سطح دنیای عرب و اسلام، دولت‌های مصر و بحرین و عمان از اقدام امارات استقبال کردند. دولت‌های ترکیه و ایران و تعداد دیگر از ممالک اسلامی و عربی، اقدام امارات را تقبیح نمودند. سردمدار ارتجاع عرب (عربستان) سکوت اختیار کرده است. گروه‌های مبارز و اسلام گرای تونسی، مراکشی، عراقی، لبنانی، بحرینی، یمنی و … عادی‌سازی روابط با اشغالگران را تجاوز به حقوق مردم فلسطین و خیانت بزرگ قملداد کردند.

به نظر می‌رسد ترامپ و نظام سلطه همانگونه که دولت و مردم افغانستان را در امضای قرارداد صلح با گروه تروریستی و بی‌رحم طالبان، قربانی پیروزی مجدد خود در انتخابات ریاست جمهوری نمود؛ حکومت مرتجع و وابسته‌ای امارات را نیز در آستانه‌ای انتخابات ریاست جمهوری امریکا، قربانی پیروزی و پیشمرگِ ورود خود به کاخ سفید نمود. پس از عدم استقبال فلسطینیان و کشورهای عربی و اسلامی از طرح «معامله‌ی قرن»، کاخ سفید و دولت ترامپ هیچ دستاورد قابل‌ملاحظه‌ای (جز ترور سردار سلیمانی) در خاورمیانه نداشت؛ تا به عنوانِ کارت بازی و برگِ برنده در تبلیغات انتخاباتی از آنها استفاده کند. اینک با حماقت و بلاهت امارات متحده عربی و امارت اسلامی طالبان (گروه‌ها و دولت‌های دست ساخته و وابسته‌ی غرب)، ترامپ و تیم انتخاباتی‌اش دو کارت بازی مهم در حوزه‌ی سیاست خارجی (جغرافیای پرطنش خاورمیانه) در اختیار دارند: نخست امضای قراداد صلح با امارت اسلامی طالبان و دیگری برقراری آشتی و روابط سیاسی میان اسرائیل و امارات متحده عربی با تلاش‌ها و میانجی‌گری‌های امریکا.

مسیح ارزگانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟