افغان ها به دولت بایدن برای اصلاح روند جاری صلح و جنگ، امیدوارند

  • انتشار: ۳ دلو ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 104985

همزمان با اولین روز کاری جو بایدن به عنوان رئیس جمهور تازه امریکا در کاخ سفید، شهروندان افغان امیدوارند وی بتواند روند کنونی جنگ و صلح را اصلاح کند، به استقرار صلح در افغانستان کمک نماید و طولانی ترین جنگ در تاریخ امریکا را به پایان برساند.
دونالد ترامپ مسیر باریکی برای حرکت در افغانستان برای بایدن بر جای گذاشت و براساس توافق نامه صلحی که وی در فبروری سال گذشته میلادی با طالبان امضاء کرد، ۲۵۰۰ نیروی امریکایی باقی مانده در افغانستان می بایست تا ماه می سال جاری میلادی این کشور را ترک کنند.

از سویی هم مذاکرات بین الافغانی صلح که دور دوم آن هم اکنون در دوحه در حال برگزاری ست و انتظار می رود به توافق تقسیم قدرت بین طالبان و حکومت افغانستان منجر شود، هنوز به جایی نرسیده است. براساس توافق نامه صلح طالبان با امریکا، این گروه تضمین هایی در مبارزه با تروریزم سپرده است که پیش شرط خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان شمرده می شود. بسیاری از مقامات افغان و ناظران بین المللی اما به توانایی طالبان در عمل به تعهدات شان مشکوک می باشند.

چنین پیچیدگی هایی، گزینه های سختی را پیش روی دولت بایدن گذاشته است. مقامات ارشد دولت بایدن پیشاپیش خواستار بازنگری سیاست واشنگتن در قبال افغانستان شده اند، اقغانستانی که چهل سال است در جنگ به سر می برد و خشونت ها هنوز در آن بالا ست.
شهزاده مسعود، مشاور پیشین رئیس جمهوری، ابراز امیدواری می کند جو بایدن بلافاصله پس از ورود به کاخ سفید، توجه جدی به افغانستان داشته باشد.

وی افزود جو بایدن باید مطمئن شود که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مسئولانه صورت می گیرد.
شهزاده مسعود تاکید می کند بزرگترین چالش بایدن حصول اطمینان از باقی ماندن پروسه صلح در مسیر می باشد: بایدن به کمک کشورهای همسایه افغانستان و کشورهای منطقه می بایست تلاش کند مذاکرات صلح دوحه به یک صلح دوامدار در افغانستان منجر شود.

افغانستان در صلح با خودش

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، اوایل این ماه اظهار داشت: هدف مشترک کابل و جامعه جهانی برای داشتن افغانستانی بااقتدار، دموکراتیک و متحد که در صلح با خودش باشد، هنوز از واقعیت به دور است.

غنی افزود: اگر این هدف پذیرفته شود، می توانیم به جلو حرکت کنیم و اگر هدف طالبان این است که سلطه پیدا کرده به ما صلح گورستان را بدهد، پیامدهای منفی زیادی به دنبال خواهد داشت. وی با تکرار موضع دولتش گفت طالبان به صلح متعهد نیستند.

امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهور غنی، اما موضع محکم تری اتخاذ کرد. وی به بی بی سی گفت طالبان علی رغم کسب امتیازات زیاد از ایالات متحده امریکا، ارتباط شان با القاعده را قطع نکرده اند و بعید به نظر می رسد بتوانند به تعهدات شان در مورد مبارزه با تروریزم عمل کنند.
صالح تاکید کرد: «مسأله سرنوشت افغانستان نیست. مسأله سرنوشت، اعتبار و جایگاه تمدن غربی ست. آنها آمدند به یک کشور کوچک برای غلبه بر تروریزم، رادیکالسم و عناصر القاعده کمک کنند.»

معاون اول غنی افزود:«آنها باید این سوال را از خود بپرسند که مأموریت چه بود؟ آیا مأموریت کامل شده است؟» صالح گفت اگر لیست بررسی را نگاه کنیم، ماموریت هنوز تمام نشده است.
به نظر می رسد کاندید مورد نظر جو بایدن برای وزارت دفاع امریکا(پنتاگون) تمایل دارد گزینه های امریکا در مورد افغانستان را باز نگه دارد.

لوید آستین، جنرال بازنشسته، نوزدهم جنوری در یک آئین دادرسی در کنگره گفت:«می خواهیم در آینده افغانستانی را ببینیم که برای امریکا تهدیدی ایجاد نکند.» وی در عین حال تاکید کرد دیپلماسی اولین گزینه دولت تازه خواهد بود. وی افزود این درگیری باید خاتمه یابد. ما باید ببینیم که توافق حاصل شده است.

آنتونی بلینکن، گزینه مورد نظر بایدن برای وزارت امور خارجه امریکا، نیز خاطرنشان ساخته پس از تصدی پست مورد نظر، توافق صلح امریکا با طالبان را بازبینی خواهد کرد.

بلینکن نوزدهم جنوری در آئین دادرسی خود در کنگره گفت:«باید به دقت بررسی کنیم که چه چیزهایی مورد مذاکره قرار گرفته است. هنوز توافق نامه در اختیارم قرار نگرفته است.»
وی در عین حال تاکید کرد دولت جدید ایده بایدن در نگهداری تعدادی اندک از نیروهای مبارزه با تروریزم در افغانستان، چیزی که در زمان معاونیت خود در دولت اوباما بیان کرده بود، را بررسی خواهد کرد.

بلینکن افزود:«می خواهیم برای مقابله با هرگونه تجدید حیات تروریزم، بخشی از توانایی هایمان را حفظ کنیم. می خواهیم جنگ های همیشگی و بی پایان را خاتمه دهیم و نیروهایمان را به خانه بازگردانیم.»
گزینه بایدن برای تصرف وزارت امور خارجه به عنوان نشانه های امیدواری برای حکومت افغانستان و جامعه مدنی، تاکید کرد دستاوردها در افغانستان باید حفظ شود.
بلینکن گفت:«فکر نمی کنم هر نتیجه احتمالی که از مذاکره حک

ومت افغانستان با طالبان به دست آید بدون حفظ دستاوردهایی که زنان و دختران افغان طی بیست سال گذشته به دست آورده اند، پایدار بماند. این کار آسانی نیست اما روی آن کار خواهیم کرد.»
از سویی هم مشخص نیست زلمی خلیلزاد که در دولت ترامپ به عنوان نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان کار می کرد، در سمتش باقی می ماند یا واشنگتن جایگزینی برای او معرفی خواهد کرد. خلیلزاد به تازگی و پس از سفر به پاکستان و افغانستان با رهبران طالبان دیدار کرده است.

طالبان بی میل!

از سوی دیگر، طالبان اما تمایلی به مذاکره دوباره در مورد توافق نامه صلح یا تغییرات در مفاد آن، ندارند. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، نوزدهم جنوری به رادیو آزادی گفت دولت جو بایدن باید به طور کامل توافق صلح دوحه که طولانی ترین جنگ امریکا را به پایان می رساند و مردم را از فلاکت نجات می دهد را عملی کند.

محمد نعیم، سخنگوی طالبان در دوحه قطر، نیز خاطرنشان کرد امریکا باید به آزادی زندانیان باقی مانده طالبان کمک کرده نام رهبران طالبان را از لیست سیاه سازمان ملل خارج کند. وی در هفدهم جنوری طی تویتی نوشت: آزادی زندانیان باقی مانده طالبان و خروج نام رهبران آنها از لیست سیاه سازمان ملل از موضوعات مهم برای رسیدن به توافق می باشد.

این اظهار نظر سخنگوی طالبان گفته های هیات مذاکره کننده حکومت افغانستان را تایید می کند. هیات مذاکره کننده حکومت معتقد است طالبان قبل از بحث روی آتش بس و تقسیم قدرت به عنوان موضوعات اصلی، می خواهند امتیازات کلیدی از کابل و واشنگتن به دست آورند.

شهروندان افغانستان در سراسر این کشور امیدوارند دولت تازه جو بایدن بتواند کاری برای کاهش خشونت ها و حفظ دستاوردهای بیست سال اخیر انجام دهد. دستاوردهایی که در سایه توجه و کمک های جامعه جهانی به دست آمده است.

فتانه گیلانی، رئیس نهاد غیردولتی اجماع زنان افغان، می گوید از اینکه کاملا هریس معاون جو بایدن است می توان امیدوار بود که حقوق زنان حفظ شود و زنان نقش مرکزی در مذاکرات صلح پیدا کنند.
روبینا زنی که در ولایت غزنی زندگی می کند نیز می گوید امیدور است جو بایدن به چالش های اصلی در افغانستان توجه کند.
وی می افزاید:«امیدواریم دولت جدید امریکا بتواند به توسعه حقوق بشر، ختم جنگ و رفاه اقتصادی در افغانستان کمک کند.»

منبع

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟