افغانستان کشوری فقیر با میلیارد ها دالر ذخایر زیر زمینی

  • انتشار: ۱۴ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیاقتصاد
  • شناسه مطلب: 21741

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی در مورد معادن افغانستان نوشته است که افغانستان از لحاظ ذخایر زیر زمینی به عنوان ثروتمند ترین کشور جهان لقب گرفته است.

نیویارک تایمز ٬در گزارش خود نوشته است که میزان ذخایر تازه‌ کشف شده‌ی لیتیوم، آهن، مس، کوبالت و طلا در جنوب افغانستان به اندازه‌ای است که می‌تواند افغانستان را به یکی از کشورهای مهم و ثروتمند جهان تبدیل کند.

روزنامه‌ی نیویارک تایمز در گزارشی خود آروده است که لیتیوم افغانستان برابر با نفت عربستان است و معدن حاجی گگ به مقدار دو میلیارد تُن ذخیره آهن دارد.

این گزارش می افزاید که اورانیوم افغانستان در جهان بی‌نظیر و ذخایر مس افغانستان با بزرگترین ذخیره مس چیلی برابر است.

این روزنامه امریکایی در ادامه گزارش خود به ارزش گاز افغانستان پرداخته و میزان یک تریلیون دالر قیمت گاز است.

در پایان این گزارش نوشته شده است که حتا زمرد افغانستان از زمرد کلمبیا و الماس افغانستان از الماس افریقا هم با کیفیت تر است.

این گزارش می فزاید که دیدبان شفافیت در افغانستان می‌گوید که حکومت افغانستان توانایی مدیریت منابع زیرزمینی کشور را ندارد و تروریستان و زورمندان بیشترین سود را از استخراج غیرقانون معادن افغانستان به دست می‌آورند.

با این وجود هرچند منابع زیرزمینی در حال حاضر کلان ترین ثروت افغانستان دانسته می‌شود، اما بسیاری‌ها باور دارند که اگر این منابع به گونه‌ی درست مدیریت نشود حتا به جای فرصت به چالش و تهدید برای افغانستان بدل شده می‌تواند؛ زیرا هراس‌افگنان و گروه‌های مافیایی از این منابع سوء استفاده کرده و از عواید آن بر ضد افغانستان کار خواهند گرفت.

شاید افغانستان از محدود کشورهای باشد که منابع زیر زمینی فراوان اما دست نخورده دارد.

به همین دلیل برخی‌ها می‌گویند افغان‌ها مردم ثروتمند اما فقیر اند؛ زیرا نتوانسته به علت نبود متخصص و امکانات و عدم امنیت از منابع فراوان طبیعی خوده بهره ببرند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟