افغانستان نباید به پناهگاه گروههای تروریستی تبدیل شود

  • انتشار: ۱۶ قوس ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 134755

مقام‌های امنیتی هند از فعالیت گروه‌های جیش محمد و لشکر طیبه در افغانستان اظهار نگرانی کرده و گفته‌اند که به گروه‌های تروریستی نباید در افغانستان پناه‌گاه داده شود.

به نقل از ۸ صبح، اجیت دوال، مشاور امنیت ملی هند، روز سه‌شنبه، ۱۵ قوس، در سخنرانی‌اش در مراسم افتتاحیه نشست مشاوران امنیتی ملی و دبیران شورای امنیت هند و پنج کشور آسیای مرکزی، در این مورد صحبت کرده است.

براساس گزارش‌ نشریه هندی «وایر» آقای دوال در این نشست از ادامه حضور لشکر طیبه و جیش محمد در افغانستان اظهار نگرانی کرده است.

او گفته است که حمایت مالی «رگ حیات» تروریسم است و باید اولویت بیشتری برای مقابله با تامین مالی تروریسم قایل شد.

در اعلامیه مشترک این نشست تاکید شده که «سرزمین افغانستان نباید برای پناه دادن، آموزش، برنامه‌ریزی یا تامین مالی هر گونه اقدامات تروریستی استفاده شود.»

در بیانیه مشترک همچنان اشاره شده که «هیچ سازمان تروریستی، از جمله سازمان‌های مشخص شده در قطع‌نامه ۱۲۶۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد نباید پناه‌گاه یا اجازه استفاده از خاک افغانستان را داشته باشد.»

مقام‌های ارشد امنیتی همچنین توافق کرده‌اند که «سوء‌استفاده از فناوری‌های جدید، قاچاق اسلحه و مواد مخدر، استفاده از تروریست‌های فرامرزی، سوء‌استفاده از فضای سایبری برای انتشار اطلاعات نادرست و سامانه‌های هوایی بدون سرنشین چالش‌های جدیدی را در تلاش‌های ضد تروریسم ایجاد کرده و نیازمند اقدام جمعی است.»

پیش از این نیز بارها مقام‌های هندی از افزایش خطر تروریسم در افغانستان پس از تسلط گروه طالبان اظهار نگرانی کرده بودند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟