افغانستان ضعیف ترین، جاپان و سنگاپور قوی ترین پاسپورت جهان را دارد

  • انتشار: ۱۳ حوت ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 37719

براساس شاخص Henley Passport جاپان و سنگاپور در حال حاضر قوی‌ترین گذرنامه‌های جهان را دارند. در این رده بندی افغانستان ضعیف ترین پاسپورت جهان را از آن خود کرده است.

به گزارش سی ان ان؛ اتباع سنگاپور و جاپان به طور خاص به عنوان قدرت‌های تجاری صلح‌جو شناخته شده‌اند؛ شهروندان آنان عمدتا در فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری دخیل هستند و به همین دلیل اتباع این کشورهای می تواند بدون ویزا به 180 کشور جهان سفر کنند.

بر اساس گزارشی که اخیرا توسط شاخص گذرنامه هنلی (Henley Passport Index) منتشر شده است، شهروندان جاپان و سنگاپور با داشتن قوی‌ترین گذرنامه در جهان می‌توانند بدون نیاز به اخذ ویزا و یا گرفتن ویزا در هنگام ورود به کشور مقصد، به ۱۸۰ کشور سفر کنند.

این دو کشور آسیایی از گذرنامه آلمانی که همیشه صدر نشین جدول شاخص جهانی گذرنامه قرار داشت، جلو زدند. جاپان و سنگاپور این بُرد را مدیون برداشتن ویزا برای شهروندان جاپانی و سنگاپوری برای سفر به ازبکستان هستند.

طبق این گزارش؛ فدراسیون روسیه در جایگاه چهل و پنجم قرار گرفته است. اوکراین در جایگاه چهل و دوم و گرجستان در جایگاه پنجاه و چهارم قرار گرفته‌اند چرا که توافق‌هایی در سال ۲۰۱۷ میلادی با اتحادیه اروپا درباره آزادسازی سفر اتباع‌شان بدون نیاز به اخذ ویزا داشتند.

ایران نیز در کنار لبنان، کوزوو و بنگلادش در جایگاه نود و هفتم قرار گرفته است. کمی پایین‌تر از ایران اریتره، لیبی، نپال، یمن، سومالی، پاکستان، سوریه، عراق و افغانستان قرار دارند که بدترین جایگاه را از نظر اعتبار پاسپورت به خود اختصاص داده‌اند.

همچنان دارندگان پاسپورت کوریای جنوبی از دریافت ویزا برای سفر به ۱۷۸ کشور جهان بی‌نیاز هستند. مالزی نیز در حال پیشرفت است و در سال ۲۰۱۸ میلادی از نظر اعتبار گذرنامه در جایگاه یازدهم قرار گرفت و اتباع آن می‌توانند به ۱۶۹ کشور جهان بدون نیاز به دریافت ویزا سفر کنند.

ایالات متحده از نظر اعتبار گذرنامه در رتبه پنجم فهرست قرار دارد و اتباع آن قادر به سفر به ۱۷۶ کشور جهان بدون دریافت ویزا هستند. این در حالیست که دو کشور ترکیه و جمهوری آفریقای مرکزی از تازه‌ترین کشورهایی هستند که قانون سفر آزادانه بدون نیاز به ویزا اتباع آمریکایی را لغو کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟