افغانستان در سطح سفیر در اجلاس اکو اشتراک می کند

  • انتشار: ۱۰ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیبین الملل
  • شناسه مطلب: 18844

نشست وزیران خارجه و سران سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) امروز و فردا (10 و 11 حوت) در شرایطی برگزار می شود که افغانستان به عنوان یکی از اعضای دهگانه این سازمان، در پایین ترین سطح ممکن یعنی با اشتراک عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد در این دو اجلاس مهم شرکت می کند.

تشدید تنش های اخیر میان افغانستان و پاکستان به ویژه پس از وقوع حملات تروریستی مرگبار در مناطق مختلف پاکستان طی هفته های اخیر، موجب تشدید اتهام زنی های پاکستان علیه افغانستان مبنی بر پناه دادن به تروریست های ‘جماعت الاحرار’ و در نتیجه دورتر شدن فاصله ها و تشدید فضای بی اعتمادی میان کابل و اسلام آباد شد.

همچنین بمباران بخش هایی از خاک افغانستان از سوی ارتش پاکستان و نیز اقدام پاکستان مبنی بر مسدود کردن گذرگاه های مرزی با افغانستان در روزهای اخیر، از جمله دیگر دلایل افغانستان برای بی توجه به اجلاس اسلام آباد است.

اگرچه پاکستان تصاویر بزرگی از ‘اشرف غنی‘ همراه دیگر سران 10 کشور عضو اکو در خیابان های پایتخت به عنوان میهمانان سیزدهمین اجلاس سران اکو نصب کرده است، اما واقعیت این است که نه تنها رئیس جمهور افغانستان، بلکه ‘صلاح الدین ربانی’ وزیر امور خارجه این کشور نیز در نشست های اکو به میزبانی اسلام آباد حضور نمی یابد و حضور ‘عمر زاخیلوال’ سفیر افغانستان و نماینده ویژه اشرف غنی در اسلام آباد در اجلاس اکو، حکایت از حضور افغانستان در پایین ترین سطح ممکن دارد.

افغانستان درشرایطی در پایین ترین سطح در این اجلاس شرکت می کند که تحلیل گران و کارشناسان منطقه ای معتقدند یکی از اصلی ترین محورهای توجه نشست های جاری اکو در اسلام آباد، باید توجه به مسائل افغانستان و کمک به مشکلات اقتصادی و امنیتی این کشور باشد.

ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان اعضای سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟