افغانستان در رده بندی کشورهای خوشبخت جهان از بین 155 کشور در رده 141 قرار گرفت

  • انتشار: ۳۰ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 19885

در رده‌بندی جدید کشورهای خوشبخت جهان جای ناروی در صدر جدول جای دنمارک را گرفت و افغانستان در بین 155 کشور مورد بررسی قرار گرفته در جای 141 قرار گرفت.

به نقل از رویترز؛ در گزارشی که امروز (دوشنبه) منتشر شد و از کشورهای جهان خواست برای بهبود رفاه شهروندانشان به ایجاد اطمینان اجتماعی و برقراری تساوی مبادرت کنند، ناروی جای دنمارک را در صدر جدول خوشبخت‌ترین کشورهای جهان گرفت.

بر اساس «گزارش خوشبختی جهان 2017» که از سوی «شبکه راه حل‌های توسعه پایدار» (اس‌دی‌اس‌ان)  یک ابتکار جهانی که در سال 2012 از سوی سازمان ملل به وجود آمد، منتشر شد، کشورهای شمال اروپا خشنودترین کشورهای جهان هستند. همچنین کشورهای صحرای آفریقا در کنار سوریه و یمن در میان 155 کشور مندرج در این جدول، در انتهای رده‌بندی قرار دارند. این گزارش برای پنجمین سال متوالی در سازمان ملل منتشر شد.

در این گزارش کشور افغانستان در رده 141 قرار گرفته است و جزئی از مردم کشورهای غمگین و ناخوشحال دنیا قرار دارد. و رده های بعدی کشورهای بوتسوانا، بنین، ماداگاسکار، هائیتی و یمن به ترتیب در رده های بعدی قرار دارد.

این در حالیست که سال گذشته افغانستان در میان ۱۵۷ کشوری که در این تحقیق ذکر شده، در رده ۱۵۴ قرار داشت، سه کشور بعد از افغانستان توگو، سوریه و بروندی بود.

«جفری ساکس،» مدیر «اس‌دی‌اس‌ان» و مشاور ویژه دبیر کل سازمان ملل در این خصوص گفت: «کشورهای خوشبخت آن‌هایی هستند که از توازن مناسبی از کامیابی – که به شکلی متعارف اندازه‌گیری می‌شود – و سرمایه اجتماعی – به معنای سطح بالایی از اطمینان در جامعه، نابرابری اندک و اعتماد به دولت – برخوردارند.»

به گفته وی، هدف از تهیه این گزارش فراهم آوردن ابزار دیگری برای دولت‌ها، کسب و کارها و جامعه مدنی است تا بتوانند به کشورهایشان برای دستیابی به رفاه و خوشبختی بیشتر کمک کنند.

در این جدول کشورهای ناروی، دنمارک، ایسلند، سوئیس، فینلاند، هالند، کانادا، نیوزیلند، استرالیا و سوئدن به ترتیب در رده‌های اول تا دهم قرار دارند. همچنین کشورهای سودان جنوبی، لیبریا، گینه، توگو، رواندا، تانزانیا، بوروندی و جمهوری آفریقای مرکزی در انتهای این جدول حضور دارند.

در جدول کشورهای خوشبخت جهان، آلمان رتبه 16، انگلیس رتبه 19، و فرانسه رتبه سی و یک را در اختیار دارند.

به گفته مدیر «اس‌دی‌اس‌ان،» آمریکا به دلیل نابرابری، سلب اعتماد و فساد در این رده‌بندی در حال نزول است. وی افزود اقدامات اقتصادی که دونالد ترامپ از آن‌ها تبعیت می‌کند، شرایط را سخت خواهد کرد. وی افزود: «تمامی آن‌ها – معافیت‌های مالیاتی برای ثروتمندترین‌ها، راندن مردم از لیست‌های بیمه‌های صحی، کاهش بودجه اختصاص‌یافته به برنامه‌های کمک غذایی به مستمندان به منظور افزایش هزینه‌های نظامی – به هدف افزایش نابرابری لحاظ شده‌اند. فکر می‌کنم هر آنچه پیشنهاد شده است، در مسیری نادرست حرکت می‌کند.»

این رده‌بندی بر مبنای 6 عامل سرانه تولید ناخالص داخلی، امید به زندگی مطلوب و سالم، آزادی، بذل و بخشش، حمایت‌های اجتماعی و نبود فساد در دولت یا کسب و کار‌ها تهیه شده است.

مصطفی احمدی – خبرنگار

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟