افغانستان تولید کننده ۸۵ درصد از تریاک جهان است

  • انتشار: ۱۴ قوس ۱۴۰۱
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 2
  • شناسه مطلب: 134723

دفتر معاونت سازمان ملل در کابل (یوناما) گفته است که «چالش بزرگ» مواد مخدر در افغانستان همچنان پا برجا مانده و این کشور منبع ۸۵ درصد تریاک در جهان است.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از اطلاعات روز، یوناما امروز (دوشنبه، ۱۴ قوس) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که روزا اوتنبایوا، نماینده‌ ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل با عبدالحق آخوند، معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله‌ی طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده است.

به‌گفته‌ی یوناما، در این دیدار در مورد ممنوعیت مواد مخدر، تلاش‌ها در مورد تداوی معتادین، از بین بردن تریاک، آگاهی در مورد اضرار مواد مخدر و معیشت بدیل بحث و گفت‌وگو شده است.

یوناما به نقل از نماینده‌ ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل گفته است: «چالش‌های بزرگ موجود است. افغانستان منبع ۸۵ درصد تریاک در جهان است.»

طالبان در اپریل ۲۰۲۲ کشت خشخاش و همه مواد مخدر را ممنوع اعلام کردند.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) هم چندی پیش با نشر گزارشی گفته بود که کشت خشخاش در سال ۲۰۲۲ در افغانستان افزایش یافته و قیمت تریاک نیز پس از ممنوعیت کشت این گیاه توسط طالبان، سه برابر شده است.

به‌گفته‌ی این دفتر، درآمد کشاورزان افغان از فروش تریاک از ۴۲۵ میلیون دالر در سال ۲۰۲۱ به ۱.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

براساس یافته‌های UNODC، کشت خشخاش در افغانستان نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد افزایش یافته و به ۲۳۳ هزار هکتار رسیده است.

به‌گفته‌ی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، کشت خشخاش همچنان در مناطق جنوب‌غربی کشور متمرکز است که ۷۳ درصد از کل مساحت تحت کشت، تریاک است که بیشترین محصول را به خود اختصاص داده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟