افغانستان الگوی وحدت میان مذاهب است/ تلاش گروه های افراطی برای تفرقه میان مسلمانان افغانستان ناکام مانده است

  • انتشار: ۱۱ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: تیتر 1دیدگاهدین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 96558

همزمان با فرارسیدن هفته وحدت، علما و عموم مردم مسلمان افغانستان نیز مانند هر سال ضمن تجلیل از این هفته، بر ضرورت وحدت و همدلی میان امت اسلامی و پرهیز از اختلاف تاکید می کنند.

مولوی «محمد مختار مفلح»، رئیس حزب نهضت اسلامی مردم افغانستان افغانستان را الگوی وحدت میان مذاهب خواند و تاکید کرد که تلاش گروه های افراطی برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان افغانستان ناکام مانده است. متن کامل این گفتگو را در زیر مشاهده می کنید:

وحدت در میان مذاهب اسلامی چه در افغانستان و چه در دیگر نقاط جهان بسیار مهم است؛ برای اینکه وحدت ماندگار تر شود باید همه نهادهای دینی دست به دست هم دهند و وحدت اسلامی را از ارزش های اساسی و مسائل بنیادین قرار دهند که در حقیقت آموزه های اسلامی ما بر این مساله حکم می راند.

وحدت اسلامی از ارزش های اساسی و بنیادینی است که سهم عظیمی از داشته های دینی ما را به خود اختصاص داده است. این وحدت در رفتار با مسلمانان بر مبنای اصول مشترک مذاهب استوار است.

ما چند اصول مشترک داریم که وحدانیت خدا، رسالت پیامبر، اعتقاد قرآن کریم، محبت به اهل بیت، پایداری در مقابل دشمن مشترک و جهاد در راه خدا از جمله آنها است؛ این موارد میان شیعه و سنی مشترک می باشند و مبانی اعتقادی و ارزشی هستند که تمام مسلمانان دنیا بر آن اتفاق نظر دارند و وحدت اسلامی همواره بر این مبانی استوار بوده است.

بنابراین اعتقاد ما بر این است که مهمترین راهکار و برنامه برای استقرار وحدت اسلامی و مبارزه با نفاق افکنی در سراسر جهان اسلام، تمسک به مبانی فکری مشترک میان مسلمانان است.

بدون تردید پرهیز از افتراقات و روی آوردن به وحدت، بستر مناسبی می شود که تقریب میان مذاب اسلامی را بیش از پیش محکم تر می سازد.

قرآن کریم به صراحت اتحاد و برادری میان مسلمانان را لازم دانسته و تفرقه و دشمنی میان مسلمانان را نهی می کند، پس هیچ عذری برای هیچ جماعتی باقی نمی ماند که در فروع بپیچند؛ وقتی در اصول اشتراک داریم، چه نیازی داریم که در فروع اختلاف کنیم؟

در افغانستان گروه های افراطی که از طرف عربستان سعودی حمایت می شدند تلاش زیادی کردند که بین مذاهب اسلامی اختلاف ایجاد کنند اما موفق نشدند؛ از این رو ما همیشه گفته ایم که اگر می خواهید از وحدت میان مذاهب الگو بگیرید باید از افغانستان الگو بگیرید.

در افغانستان شیعیان به راحتی به مساجد اهل سنت و اهل سنت نیز به مساجد شیعیان می روند و هیچ تفاوتی بین مذاهب قائل نیستند. به صورت کلی در افغانستان آینده ای روشن میان مذاهب اسلامی می بینم.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟