افغانستان از طریق راه آهن ایران به آب های آزاد متصل می شود

  • انتشار: ۱۸ سرطان ۱۳۹۹
  • سرویس: گوناگون
  • شناسه مطلب: 88904

مدیرکل دفتر فنی، امور عمران، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی ایران گفت: با تکمیل راه آهن خواف – هرات تا پایان سال ۹۹ کشور افغانستان از طریق خطوط ریلی ایران به آب های آزاد و سایر کشورهای خاورمیانه متصل می‌شود.

مهدی سالیانی افزود: ساخت خط آهن خواف – هرات در چهار قطعه و به طول ۱۹۳ کیلومتر از سال ۱۳۸۶ آغاز شده که با تکمیل آن شهر هرات افغانستان به شبکه ریلی ایران متصل می‌شود و با تکمیل و بهره‌برداری از این طرح پیش‌بینی می‌شود سالانه جا به جایی دو میلیون تن کالا و ۲۰۰ هزار مسافر از طریق این مسیر ریلی انجام شود.

وی ادامه داد: دو قطعه از این طرح به طول ۷۷ کیلومتر از خواف تا مرز افغانستان در خاک ایران قرار دارد که در عمل آماده بهره برداری است و دو قطعه دیگر این طرح در خاک کشور افغانستان به طول ۱۱۶ کیلومتر قرار دارد.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمران، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی که سال گذشته پیشرفت قطعه سوم را ۸۱ درصد اعلام کرده بود گفت: قطعه سوم از مرز ایران تا ایستگاه جنو در داخل افغانستان به طول ۶۸ کیلومتر در تعهد ایران بوده و توسط پیمانکار ایرانی در حال ساخت است.

سالیانی افزود: هم اکنون پیشرفت قطعه سوم ۸۷ درصد است و در مرحله نصب سوزنهای خطوط قرار دارد و عملیات ساختایستگاه تشکیلاتی در شمتیغ و یک ایستگاه نیز در داخل افغانستان در مراحل پایانی قرار دارد که در صورت تحقق بودجه مورد نظر، امسال تکمیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: درباره قطعه چهارم و پایانی این خط آهن مهم یعنی از ایستگاه جنو تا شهر هرات به طول ۴۸ کیلومتر که در تعهد طرف افغانستانی است اطلاعی ندارم.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمران، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی به راه‌اندازی کریدور جدید حمل و نقل کالا و ترانزیت بین ایران و افغانستان از طریق راه آهن خواف – هرات اشاره کرد و گفت: توسعه شبکه ریلی استاندارد در داخل افغانستان و اتصال آن به شبکه ریلی ایران و یکنواخت شدن عرض خطوط ریلی بین دو کشور از دیگر اهداف ساخت این خط ریلی است.

سالیالنی افزود: اتصال مناطق غربی کشور افغانستان به آب های آزاد و کریدورهای ترانزیت شمال – جنوب و شرق – غرب کشور و فراهم شدن امکان حمل و نقل بار و ترانزیت کالا از مبدا کشور افغانستان به وسیله کریدورهای یاد شده از دیگر چشم‌اندازهای راه‌اندازی این خط آهن است.

وی ادامه داد: اجرای طرح‌های زیربنایی حمل و نقل در جهت بهبود و توسعه صادرات و واردات بین دو کشور به روند نوسازی افعانستان کمک کرده و زمینه ساز افزایش امنیت و تثبیت روابط بین المللی در منطقه خواهد شد.

طول شبکه ریلی در استان خراسان رضوی هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که ۴۵ ایستگاه زیر نظر ادارات کل راه آهن خراسان و شرق را به یکدیگر متصل می‌کند.

هم اکنون افزون بر ۱۳ میلیون مسافر و هشت میلیون تن بار داخلی و بین المللی به وسیله این شبکه ریلی به صورت درون و برون استانی جابه جا می شود.

منبع: ایرنا

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟