افشای سند توافقنامه صلح میان کابل، طالبان و آمریکا

  • انتشار: ۱۸ جدی ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 52142

برخی منابع خبری در گزارشی از افشای سند توافق دولت افغانستان، آمریکا و طالبان خبر داده اند.

در سند افشا شده بر ایجاد حکومت انتقالی، آوردن تغییرات در قانون اساسی و بازنگری در شیوه‌های حکومتداری، تاکید شده است.

نهاد پژوهشی امریکایی “رند”، این سند را برای واشنگتن تهیه کرده و گفته می‌شود که مقام‌های امریکایی هم آن را با کابل و کشورهای منطقه شریک ساخته اند.

در این سند ۵۰ صفحه‌یی، به چگونگی پیوستن طالبان به صلح، چگونگی نظام آیندۀ افغانستان و بیرون شدن تدریجی بخش بزرگی از نیروهای خارجی از افغانستان پرداخته شده است.

بر اساس این سند، پس از برقراری یک آتش‌بس فراگیر در کشور، باید یک حکومت انتقالی ایجاد شود و روی مسایلی چون آوردن تغییرات در قانون اساسی و بازنگری در شیوه‌های حکومت داری، تمرکز گردد.

در این سند آمده‌ که پس از پیوستن طالبان به روند صلح و ایجاد یک حکومت انتقالی هژده ماههٔ دارای رییس، چند معاون و اعضا، در این مدت، روی چگونگی خروج نیروهای خارجی از افغانستان نیز تصیمم گرفته می‌شود؛ اما تأکید شده است که این مدت، با درنظرداشت نهایی شدن جزییات توافق نامۀ صلح میان واشنگتن، طالبان و کابل، قابل تمدید می‌تواند بود.

در این سند افزوده شده که جناح‌های فعال در افغانستان، در فراخوانی، می‌توانند جامعۀ جهانی را به تشکیل گروه کوچک و محدودی وا دارند که در پیکار با هراس افگنی، به ویژه جنگ با داعش، به افغانستان کمک کند.

ادامۀ کمک‌های غیرنظامی امریکا و زمینه‌سازی برای کمک‌های کشورهای دیگر به افغانستان هم، بخش‌های دیگری از این سند را می‌سازند.

در ادامۀ این سند، به آوردن تغییرات در نظام ریاست جمهوری، از جمله کاهش اندک قدرت رییس‌جمهور و افزایش تعادل قدرت در مقایسه با نظام کنونی، نیز پرداخته می‌شود و از نیاز به ایجاد یک شورای عالی علما با نقش ارزیابی سازگاری قانون با اصل های دین اسلام یاد می‌گردد که مشوره دهی به حکومت را در کارهایش داشته باشد.

آوردن تغییرات در قانون اساسی، از دیگر بندهای این سند است که باید در دورۀ حکومت انتقالی پیشنهاد شده عملی گردد، اما گفته می‌شود که تا آن زمان، قانون اساسی کنونی افغانستان، قابل اجراء می‌تواند بود.

در بخش صلح، موضوعاتی چون عفو گسترده، برداشتن تمامی تحریم‌ها وضع شده بر سران طالبان، رهایی زندانیان طرف‌های درگیر بربنیاد فهرست داده شده از سوی دو طرف و برگشت پناهجویان و بی‌جاشده‌گان به خانه‌های شان، از بندهای درج شده در این سند استند.

ایجاد یک گروه نظارتی بی طرف، برای بررسی چگونگی عملی شدن جزییات توافقات صلح، از مهم ترین بندهای این سند است که در آن بر نقش سازمان ملل متحد در این زمینه، تأکید شده است.
در بخش پایانی این سند، جاهایی برای امضای سران کشورهای افغانستان، پاکستان و چند کشور دیگر منطقه در نظر گرفته شده است و نیز پیشنهاد شده است که در این بخش، گزینه هایی برای امضاهای جناح های دخیل در اوضاع افغانستان هم اضافه گردد تا آنان تأیید کنند که حکومت افغانستان می‌تواند از آنان نمایندگی کند.

رند، یکی از نهادهای معتبر پژوهشی امریکاست که در حوزۀ سیاست گذاری‌ها و تصمیم گیری‌های کاخ سفید فعالیت دارد. این نهاد، پژوهش‌های خود را به بخش‌های امنیت ملی امریکا، سیاست خارجی، بررسی امور جهانی و بازرگانی آن کشور و پیوندهای واشنگتن در این بخش‌ها با جهان، منحصر ساخته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟