افشای آموزش نظامی قاتلان خاشقجی در آمریکا

  • انتشار: ۲ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 115400

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد که چهار تن از عاملان سعودی دخیل در قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی، که در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در شهر استانبول سر به نیست شد، در آمریکا آموزش دیده بودند.

گفته می شود که آنها یک سال قبل از این اقدام، در ایالات متحده و تحت نظارت شرکت “سربروس” که مجوز فعالیتش را از وزارت خارجه آمریکا گرفته، آموزش نظامی دیده بودند.

در واکنش به گزارش تایمز، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، مدعی شد که طبق قوانین، این وزارتخانه نمی تواند درباره خدمات دفاعی که تحت مجوز، به سایر کشورها ارائه می شود و در رسانه ها درباره آنها گمانه زنی شده است، صحبت کند.

وی همچنین مدعی شد که سیاست آمریکا در قبال عربستان سعودی، بر مبنای اولویت دادن به حاکمیت قانون و احترام به حقوق بشر است.

گزارش های امنیتی آمریکا حاکی از آن است که قتل خاشقجی و تکه تکه کردن جسد او با رضایت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی انجام شده است.

پیشتر، شرکت سربروس در پاسخ به سوالات نمایندگان کنگره آمریکا، به نقش خود در آموزش چهار تن از عوامل قتل خاشقجی اذعان کرده بود حال آنکه دولت ترامپ مانع از ارائه این پاسخ ها به کنگره شد.

دولت بایدن نیز با وجود اطلاع از نقش بن سلمان در این جنایت، هیچ اقدامی علیه او انجام نداد و فقط با این توجیه (که بر خلاف دولت ترامپ) طرف گفتگوی ما ملک سلمان است و نه ولیعهد سعودی، قضیه را مسکوت گذاشت.

به نوشته اسپوتنیک، مجوز ارائه آموزش های شبه نظامی به گارد سلطنتی سعودی برای نخستین بار سال ۲۰۱۴ و از سوی وزارت خارجه دولت اوباما صادر شد و تا یک سال بعد از روی کار آمدن ترامپ دوام داشت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟