افشاگری «گاردین» از شکنجه وسیع زندانیان سیاسی در عربستان

  • انتشار: ۱۱ حمل ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 55865
عربستان

روزنامه گاردین روز یکشنبه با انتشار گزارشی عنوان کرد به اسنادی دست‌یافته که نشان‌دهنده ابعاد شکنجه زندانیان سیاسی در عربستان سعودی است.

این اسناد محرمانه که برای پادشاه سعودی تهیه‌ شده ثابت می‌کند که زندانیان سیاسی در عربستان به‌رغم آنچه دولت این کشور ادعا می‌کند، مورد شکنجه بدنی و آزار قرار می‌گیرند. 

در این اسناد توصیه‌هایی شامل عفو زندانیان سیاسی یا آزادی زودهنگام افراد بیمار، به پادشاه سعودی ارائه ‌شده اما مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرد.

این نشریه انگلیسی عنوان کرد یک سخنگوی دولت عربستان از اظهارنظر در مورد این اسناد خودداری کرده است. 

فشارها روی عربستان سعودی به دلیل زندانی کردن و بدرفتاری با زندانیان سیاسی در ماه‌های اخیر رو به افزایش بوده است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که زندانیان سیاسی زن در عربستان را با شوک الکتریکی شکنجه می‌دهند.

هم‌زمان، در پی فشارهای واردشده به ریاض بعد از قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی که در کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسید، پادشاه سعودی دستور داده است در مورد نحوه بازداشت بیش از 200 نفر ازجمله ده‌ها زن به دستور بن سلمان تحقیق شود. 

«عادل أحمد باناعمة»، «محمد السعود البشر»، «فهد عبدالعزیز السنیدی»، «زهیر کتبی»، «عبد العزیز بن فوزان الفوزان» و «یاسر عبدالله العیاف»، «سمر محمد بدوی» و «هتون أجواد الفاسی» ازجمله افرادی هستند که به نوشته گاردین درباره سلامتی آن‌ها تحقیق‌شده است. 

بر اساس اسنادی که گاردین به آن دست‌یافته، بیشتر زندانیان از وضعیت جسمانی نامطلوبی برخوردار بوده و توصیه ‌شده که آن را از سلول انفرادی به مراکز درمانی منتقل کنند.

این نشریه انگلیسی در ادامه به‌صورت تیتروار بخشی‌هایی از سند یادشده را مورداشاره قرار داده که به شرح زیر است:

** بیمار از کاهش وزن و استفراغ خونی مکرر رنج می‌برد. در بخش مختلف بدن او هم چند زخم و کبودی به چشم می‌خورد

** روی قفسه سینه و بخش پائینی کمر جراحت‌هایی به چشم می‌خورد.

** بیمار باید از سلول انفرادی به مرکز درمان تخصصی، برای درمان فوری و آزمایش‌های بیشتر انتقال یابد.

** بیمار به دلیل کبودی روی ناحیه پا به‌سختی راه می‌رود و آثار سوءتغذیه و خشکی هم‌روی پوست او به چشم می‌خورد.

** بیمار از چند کبودی مشهود روی بدن، به‌خصوص در ناحیه کمر، شکم و ران، رنج می‌برد. همچنین به‌واسطه رنگ‌پریدگی صورت و ضعف عمومی بدن، به نظر می‌رسد او به دلیل عدم تغذیه، دچار سوءتغذیه است.

** به دلیل جراحات موجود روی هر دو پا و همچنین ضعف شدید بدنی به وجود آمده به دلیل سوءتغذیه و کمبود مایعات، بیمار به‌هیچ‌وجه امکان راه رفتن ندارد.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که به نوشته گاردین، یک سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن پیش‌تر گفته است که این کشور عضو کنوانسیون ملل متحد علیه شکنجه است و ‘هرگونه اتهامی را علیه بدرفتاری با زندانیان جدی می‌گیرد.

گاردین عنوان کرد که نهادهای حقوق بشری در طول تنظیم این گزارش، هشدار داده‌اند که ارتباط با اعضاء خانواده زندانیان برای آن‌ها در عربستان مشکل‌ساز خواهد شد.

ماه دلو سال گذشته، نمایندگان عضو گروه یک پارلمانی انگلیس روز دوشنبه تائید کردند که زنان فعال حقوق بشر در زندان‌های عربستان بر اساس معیارهای بین‌المللی مورد شکنجه قرارگرفته‌اند و دستور چنین اقداماتی احتمالاً از سطوح عالی این کشور صادر می‌شود.

به گزارش ایرنا، در سند این گروه پارلمانی آمده است که فعالان حقوق بشر به‌صورت بی‌رحمانه‌ای ازجمله بی‌خوابی، تجاوز و تهدید به مرگ شکنجه می‌شوند و چنانچه سریعاً به امکانات پزشکی دسترسی پیدا نکنند دچار امراض مزمن خواهند شد.
این گزارش می‌افزاید که مسئول چنین جنایت‌هایی بر دوش آن‌هایی است که با انجام آن موافق هستند و در این رابطه ‘مقام‌های ارشد عربستان در سطوح عالی ممکن است درواقع، دستور این جنایت‌ها را صادر کرده باشند.’

نمایندگان این گروه پارلمانی پیش‌تر از طریق ‘محمد بن نواف بن عبدالعزیز’ سفیر عربستان در لندن تقاضا کردند تا با زندانیان ملاقات کنند اما درخواست آنها بی ‌پاسخ گذاشته‌ شد.

قانون‌گذاران انگلیسی از مقام‌های عربستان درخواست کردند تا سریعاً زندانیان را آزاد کرده و اتهام‌های وارد شده علیه آنها را مورد تجدیدنظر قرار دهند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟