افشاگری وزیر سابق/ 5 تا 10 هزار دالر برای گرفتن رای اعتماد نامزد وزرا از نمایندگان مجلس

  • انتشار: ۱۳ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 25377

عبدالباری جهانی یک عضو پیشین کابینه حکومت وحدت ملی، اعلام کرده زمانی که ۱۶ تن از اعضای کابینه در زمان نامزدوزیری‌شان، پس از تشکیل حکومت وحدت ملی برای گرفتن رای تأیید به مجلس نمایندگان معرفی شدند، یک عضو هیأت اداری مجلس از آنان خواسته تا برای گرفتن رأی اعتماد به هر یک از نمایندگان مجلس مبلغ پنج تا ده هزار دالر بپردازند.

عبدالباری جهانی وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ، با بیان این موضوع می‌گوید که این درخواست پس از معرفی اعضای کابینه، در نشستی در منزل حاجی ظاهر قدیر معاون پیشین مجلس نماینده‌گان مطرح شد. آقای جهانی که در ماه عقرب سال گذشته از مقام خود به دلیل بیماری کناره‌گیری کرد، در مطلبی در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک خود نوشته است که به جز از فیض‌محمد عثمانی وزیر حج و اوقاف، تمامی اعضای کابینه مجبور شدند تا به درخواست اعضای مجلس مبنی بر پرداخت پول نقد، پاسخ مثبت دهند.

اعضای کابینه حکومت وحدت ملی پس از مدت‌ها چانه‌زنی‌ و گفتگو میان رهبران این حکومت، در چند مرحله برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی شدند. در مرحله اول تمامی اعضای کابینه در ماه جدی ۱۳۹۳ خورشیدی معرفی شدند، اما بخشی از این نامزد وزیران نتوانستند رأی اعتماد اکثریت اعضای مجلس را به دست آورند. ۱۶ عضو باقی مانده کابینه که عبدالباری جهانی نیز شامل آنان بود، در ماه حمل ۱۳۹۴ خورشیدی معرفی شدند.

عبدالباری جهانی می‌افزاید که پیش از رفتن ۱۶ وزیر پیشنهادی حکومت وحدت ملی برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس نمایندگان، «مسابقه» دیدار میان این وزیران و اعضای مجلس شروع شده و این مسابقه هر روز ادامه داشت. او می‌افزاید که در چهارم اپریل ۲۰۱۵، غلام‌نبی‌ فراهی وزیر دولت در امور پارلمانی در آن زمان، صبح وقت برایش تلیفون کرد و گفت که برای شام با هیچ کسی وعده‌ و قراری نگذارد که به یک جای مهم می‌روند. آقای فراهی به عبدالباری جهانی گفته که شام در منزل حاجی ظاهر قدیر معاون اول مجلس نماینده‌گان مهمان هستند. وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ از این نشست به عنوان «یک خاطره تلخ و فراموش نشدنی» یاد کرده است. او در صفحه فیس‌بوک خود می‌نویسد زمانی که وارد منزل ظاهر قدیر شد، در داخل حیاط خانه‌اش موترهای زیادی پارک شده و جای پای برای پیاده‌روی نمانده بود. آقای جهانی افزوده که پس از مدتی، ظاهر قدیر رشته سخن را به دست گرفت و نزدیک به دو ساعت صحبت کرده و در نهایت ابراز داشت که بدون دادن پول نقد، گرفتن رأی اعتماد از مجلس مشکل است. او نوشته است: «حقیقت این است که نزدیک به یک ساعت به حرف‌های حاجی ظاهر گوش دایدیم و نفمهیدم، تا وقتی که او به ما گفت که ریختن رأی اعتمادِ مجلس نماینده‌گان به اعضای کابینه با مشکل سختی روبه‌رو است. مجلس نماینده‌گان به چند گروه تقسیم شده است، احتمال زیاد وجود دارد که اکثریت نامزدوزیران رد شوند و هر گاه این کار شود، به حیثیت رییس‌جمهور صدمه می‌رسد و یا هم بحرانی به وجود خواهد آمد که کسی پیش‌بینی‌اش نتواند.» عبدالباری جهانی افزوده است: «حاجی ظاهر بعد از نان‌خوردن در موقع چای نوشیدن گفت که برادران و خواهران، در مجلس نماینده‌گان بدون پرداختن پول نقد، رأی گرفتن امکان‌‌پذیر نیست.»

به نقل از عبدالباری جهانی، حاجی ظاهر قدیر پس از مطرح‌کردن پرداخت پول نقد در بدل رأی اعتماد، تأکید کرده که برخی از نامزدوزیران آن‌قدر پول ندارند تا رأی بگیرند.

به گفته آقای جهانی، حاجی ظاهر قدیر به نامزدوزیران گفته که او مُفت معاون اول مجلس نماینده‌گان نشده است. عبدالباری جهانی به نقل از ظاهر قدیر افزوده که او در بدل به دست‌آوردن معاونیت اول مجلس نماینده‌گان، مبلغ ۳۷۰ هزار دالر به مصرف رسانده است. آقای جهانی می‌نویسد: «حاجی ظاهر گفت که برای به دست آوردن رأی هر وکیل از پنج تا ده هزار دالر ضرورت است و با این حساب، برای هر نامزدوزیر برای گرفتن رأی اعتماد از پنجاه هزار تا صد هزار دالر تمام می‌شود.» به گفته عبدالباری جهانی، ظاهر قدیر معاون پیشین مجلس نماینده‌گان در عین حال تاکید کرده که تمامی نامزد وزیران نمی‌‌توانند این مبلغ را آماده کنند، اما افزوده که آن‌عده از وزیرانی که پول ندارند، او برای‌شان یک میلیون دالر نقد در موترش دارد. وی تأکید کرده هر وزیری که به پول نیاز دارند، او برایش پول می‌دهد.

عبدالباری جهانی می‌افزاید که فردای آن شب، نشستی در منزل داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی در کارته پروان برگزار شد. به گفته او، در این نشست که گمان می‌شد خود آقای عبدالله نیز حضور داشته باشد، اما تنها شانزده نامزدوزیر شرکت داشتند. آقای جهانی افزوده نشست خانه عبدالله عبدالله از سوی عبدالستار مراد وزیر اقتصاد رهبری می‌شد، از دیگر نامزدوزیران خواسته شد تا تلیفون‌های‌شان را خاموش کرده و دورتر بگذارند. عبدالباری جهانی می‌افزاید که عبدالستار مراد در نشستی در منزل عبدالله عبدالله، پس از نشستی در منزل ظاهر قدیر، طولانی صحبت کرد و بیشتر حرف‌هایش هم مبهم بود. وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ تاکید کرده که به استثنای وزیر حج و اوقاف، تمامی نامزدوزیران به زور پول رأی اعتماد گرفتند.

با این حال، او از مجلس نماینده‌گان به عنوان یک نهاد «فاسد» یاد کرده می‌گوید که با چنین وضعیتی تغییر مثبت نخواهد آمد.

ظاهر قدیر معاون پیشین مجلس، تا کنون در باره اظهارات عبدالباری جهانی واکنشی نشان نداده، اما برخی دیگر از اعضای مجلس این اظهارات را رد کرده‌اند.

کمال‌ناصر اصولی از اعضای مجلس، در جلسه عمومی دیروز مجلس، معاون اول پیشین مجلس را مورد انتقاد شدید قرار داده گفت که آقای قدیر از پیش خود اقدام به گرفتن پول از نامزدوزیران کرده است. او از این اقدام ظاهر قدیر جفایی علیه مجلس نمایندگان یاد کرد.

اما محمدهمایون همایون معاون اول مجلس، در این جلسه گفت که چیزهایی که در فیس‌بوک مطرح می‌گردد، اسناد شده نمی‌تواند. آقای همایون افزود که عبدالباری جهانی که حالا از خود چهره وطن‌پرست می‌تراشد، در زمان رأی‌گیری باید این موضوع را مطرح می‌کرد. او تأکید کرد هر چیزی که عبدالباری جهانی علیه اعضای مجلس نمایندگان مطرح کند، سند شده نمی‌تواند.

منبع: هشت صبح

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟