افزایش نگرانی ها از گسترش عوامل بیگانه در حکومت

  • انتشار: ۲۰ اسد ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 8018
ارگ

درحالیکه در این اواخر نگرانی‌ها از حضور جاسوسان کشورهای همسایه در دستگاه‌های حکومتی افزایش یافته است؛ داوود کلکانی عضو مجلس نماینده‌گان معتقد است که جاسوسان درون نظام؛ چراغ‌های دست دشمنان افغانستان هستند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از طلوع نیوز، داوود کلکانی عضو مجلس نماینده‌گان اظهارداشت: «دولت افغانستان نخست باید صفوف خود را از دشمنان مردم افغانستان پاکسازی کند. زیرا اینها خطرناکترند. چون این جاسوسان تمامی رازها، محرمیت ها و راه‌هایی را که دشمن می‌تواند با بهره گیری از آنها دولت و مردم افغانستان را صدمه بزند، همین جاسوسان به آنان نشان می‌دهند».

وی ادامه داد: “در واقع اینان چراغ‌های دستی دشمنان افغانستان هستند که به آنان راه را نشان می‌دهند و آنان را راهنمایی می‌کنند”.

درهمین حال؛ عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی نیز به روز دوشنبه در نشست شورای وزیران از حضور این افراد در حکومت ابراز نگرانی کرد و این افراد را خاین نامید.

رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی در نشست شورای وزیران گفت: “خاینانی در این ملت هستند که از برکت شرایط فراهم شده صلح و از برکت نیروهای امنیتی افغانستان و مردم افغانستان در اینجا زنده‌گی می‌کنند؛ اما در همینجا از جنایت دفاع می‌کنند. اگر ما هم در برابر آنان اقدام نکنیم، بدون شک عملکرد ما مورد پرسش قرار می‌گیرد”.

این حرف تازه‌ای نیست؛ پیش از این عبدرب رسول سیاف رهبر پیشین جهادی و عبدالرشید دوستم معاون نخست رئیس جمهور نیز از حضور جاسوسان کشورهای همسایه در درون حکومت سخن گفته‌اند و از این حضور انتقاد کرده‌اند.

چنانکه عبدرب رسول سیاف هنگامی که هفتۀ پیش در واکنش به پخش خبر مرگ ملامحمدعمر سخنرانی می‌کرد؛ از این موضوع انتقاد کرد و افزود: “من این را گفته بودم که از بیرون به اینجا تنخواه می‌آید و توزیع می شود، هیچ کسی از من نپرسید که از کجا می‌آید و برای چه می‌آید؟ این را نیز گفته بودم که هراس افگنان در موترهای شیشه سیاه از محمد آغه‌ی لوگر، پل سرخ میدان و ولسوالی خاک جبار انتقال داده می شوند، این را هم کسی از من نپرسید.”

با این حال؛ آگاهان هرچند در اوضاع کنونی پاکسازی دستگاه های حکومتی را از وجود این جاسوسان کار سخت دشوار می دانند اما تأکید می ورزند که حکومت برای پاکسازی جاسوسان از درون نظام باید دست به کار شود.

سیداسحاق گیلانی رئیس نهضت همبستگی ملی افغانستان تصریح کرد: “اگر ما یکی را برائت دهیم و دیگری را ملامت کنیم، من فکر نمی‌کنم که به نتیجۀ مثبتی دست یابیم. ما اگر بگونۀ مجموعی دستان جاسوسان کنونی و جاسوسان پیشین را از دستگاه حکومت قطع نکنیم، به نتیجه‌ی مطلوبی دست نخواهیم یافت”.

آگاهان با اشاره به افزایش نابسامانی‌های اخیر در کشور؛ تأکید می ورزند تاهنگامی که دست جاسوسان بیرونی از دستگاه‌های حکومتی کوتاه نشوند؛ حکومت نمی‌تواند تعادل روابط را با همسایگان نگهدارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟