افزایش قدرت تصمیم گیری با چند ترفند ساده و کاربردی!

  • انتشار: ۲۹ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74808

ادامه زندگی انسان مستلزم گرفتن تصمیم های متفاوت در برهه های مختلف است. اینکه چطور می‌توانیم باعث افزایش قدرت تصمیم گیری در خودمان شویم موضوع مورد بحث در این مقاله اطلس پلاس است.

هر کسی در زندگی خود به خواست خود و یا به اجبار باید تصمیماتی را اتخاذ کند، برای اینکه تصمیمات شما به هنگام و صحیح باشد باید از قدرت تصمیم گیری خوبی برخوردار باشید.

این قدرت باعث می‌شود تا تصمیماتی سازنده و مفید بگیرید و راه را به اشتباه نروید. کسانی که در تصمیم‌گیری های خود، چه تصمیمات کلی و چه جزئی دچار تردید می‌شوند نمی‌توانند تصمیم درست بگیرند.

این اشخاص در حین تصمیم‌گیری ناقص و نادرست خود متحمل فشار روانی بالایی می‌شوند. لذا برای اینکه خودتان به شخصه تصمیم‌گیری امورات زندگی خود را به دست داشته باشید باید در راستای افزایش قدرت تصمیم گیری خود قدم بردارید.

عوامل اثرگذار در افزایش قدرت تصمیم گیری

اولین چیزی که در ابتدای شروع تصمیم‌ گیری باعث تردید یا ثبات خاطر کسی می‌شود نوع مشکلی است که با آن روبرو است. به هر میزان که این مشکل بزرگ تر باشد، قدرت تصمیم گیری در آن فرد کم شده تردیدها و دودلی‌ها افزایش پیدا می‌کنند.

افزایش قدرت تصمیم گیری

برای این منظور اول باید مشکل پیش آمده و جوانب مختلف آن را بررسی کنید، این کار می‌تواند به شما کمک کند تا به نتایج قطعی و تا حدودی صحیح برای تصمیم خود برسید.

  • اولین و ساده ترین تکنیک برای افزایش قدرت تصمیم گیری شما این است که برای حصول نتایج بهتر ابتدا و در قدم اول تردید ها را از خود دور کنید.
  • تکمیل اطلاعات و آگاهی تان از مقدار مشکل و نحوه تسلط بر آن.
  • داشتن اعتماد به نفس، درک توانایی های شخصی، خود باوری و استقلال شخصیت.
  • عدم وجود اختلالات روحی همچون، استرس و افسردگی. زیرا اینها موجب اختلال در امر تصمیم گیری می‌شوند.
  • تسلط و کنترل بر اضطراب که موجب عدم تمرکز می‌شود.

تکنیک های افزایش قدرت تصمیم گیری

تصمیم گیری نیاز به یک نیروی توأم با قدرت و استقلال دارد. افرادی که قدرتمند و شجاع هستند غالبا در تصمیم های بزرگی زندگی خود کمتر دچار تردید می‌شوند و با گرفتن یک تصمیم عواقب خوب و بد آن را نیز در نظر گرفته به آن پای بند هستند.

افزایش اعتماد به نفس

یکی از تکنیک هایی که برای افزایش قدرت تصمیم گیری مؤثر است بالا بردن سطح اعتماد به نفس در خود است. شما می‌خواهید یک تصمیم مهم برای خودتان بگیرید، پس در درجه اول خود را باید باور کنید.

برای این کار باید بتوانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید در این خصوص می‌توانید از راه های افزایش خود باوری هم استفاده کنید.

کاهش تأثیر عوامل مخرب

در زمان تصمیم گیری عوامل مختلفی رو به روی شما قرار می‌گیرند عواملی که می‌توانند تأثیر مخربی بر روند تصمیم شما داشته باشند. انواع ترس، اضطراب و دلهره می‌توانند از این دسته عوامل باشند.

تأثیر این عوامل قادر است تصمیم گیری شما را مختل کرده و در نتیجه نتوانید تصمیم درستی بگیرید.

بالا بردن سطح مطالعات و آگاهی

اگر می‌خواهید بر روی یک موضوع گسترده تصمیم گیری کنید و برای انجام آن نیاز به کمک و همراهی و آگاهی دارید، سعی کنید از افراد با تجربه در زمینه مورد نظر کمک بگیرید.

مطالعه کتاب های مرتبط و آگاهی دهنده در زمینه کاری شما نیز می‌تواند تسلط شما را بر روی جوانت مختلف مسئله بیشتر کند و شما را متوجه تصمیم درست نماید.

از تصمیم گیری نترسید

ترس مهم ترین عاملی است که در کاهش قدرت تصمیم گیری فرد دخیل است. ترس تصمیم شما را تهدید می‌کند و مانع از یک تصمیم گیری درست می‌شود.

شما باید خودتان را در این زمینه تقویت کنید. در برخی موارد نیاز دارید که در تصمیم گیری‌های کوچک ریسک خود را بالا ببرید. این کار باعث می‌شود در نمونه های بزرگ‌تر به راحتی به خودتان اجازه گرفتن یک تصمیم را بدهید.

رضایت شخص خود را در اولویت قرار بدهید

سعی کنید همواره به دنبال رضایت خودتان باشید. مثلا اگر می‌خواهید وسیله ای برای نوشتن تهیه کنید اولین قلمی که می‌بینید را امتحان کنید. اگر توانست باعث جلب رضایت‌تان شود همان قلم باید انتخاب شما باشد.

افرادی که از داشته های خود رضایت بیشتری دارند خوشحال‌تر از کسانی هستند که اینگونه فکر نمی‌کنند. شما شاید بهترین قلم ممکن را نداشته باشید اما همین که از داشتن آن راضی هستید کافی است. این طرز فکر می‌تواند مشکلات تصمیم گیری را حل می‌کند.

محدود کردن گزینه ها

شما اگر قصد خرید آنلاین یک وسیله شخصی مثل یک کفش را داشته باشید، بیش از ده‌ها نوع کفش در سایت‌های فروش موجود هستند. این تعداد کفش برای انتخاب بسیار گمراه کننده و مشکل است.

پس بهتر است گزینه های خود برای انتخاب را محدود کنید. قیمت‌ها، مدل دلخواه و رنگ آن از مواردی هستند که باعث محدود شدن انتخاب می‌شوند.

هر قدر که شما مدل های مورد نظر خود را محدودتر کنید قدرت تصمیم گیری و تحلیل شما در انتخاب کفش مورد نظرتان بیشتر می‌شود و خواهید دید به بکاربردن یک ترفند ساده افزایش قدرت تصمیم گیری را در جودتان محقق کرده اید.

جویا شدن نظر دیگران

اگر می‌خواهید کاری انجام دهید و یا تصمیمی بگیرید، دخیل کردن نظر دیگران و مشورت با آنها گزینه هایی هستند که می‌توانند شما را برای گرفتن یک تصمیم بهتر و مناسب‌تر کمک کنند.

البته که سلیقه و تصمیم خودتان حرف اول را می‌زند اما شما با جویا شدن سلیقه و نظر دیگران می‌تواند تجربه و راهنمای خوبی در خصوص تصمیم گیری شما باشد.

زمان خود را محدود کنید

از دیگر راه های افزایش قدرت تصمیم گیری این است که محدودیت زمانی برای خود قائل باشید. شما هر چه قدر وقت بیشتری داشته باشید گزینه های بیشتری را بررسی می‌کنید و این کار انتخاب شما را سخت‌تر خواهد کرد.

زمان معینی برای برای گرفتن تصمیم خود مشخص کنید و خود را مجبور بسازید تا در همان مدت معین بهترین تصمیم را بگیرید.

از تجربه های گذشته درس بگیرید

هر قدر گزینه های زیادتری برای تصمیم گیری موجود باشد اضطراب، استرس و صداهای ذهن‌مان نیز بیشتر می‌شوند. شما با مرور اتفاقات و تجربیات گذشته می‌توانید به عنوان یک راهنما از آنها استفاده کنید.

با مرور مطالبی که گفته شد شما قادر خواهید بود به راحتی تصمیمات مهم زندگی خود را در کوتاه ترین زمان ممکن بگیرید چون افزایش قدرت تصمیم گیری در وجود شما تبدیل به ملکه ذهنی شده است که دائما برای ارتقاء آن حرکت میکند.