افزایش فوق العاده قیمت مواد خوراکی بعد از مسدود شدن مرزها با پاکستان

  • انتشار: ۱۰ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 18835

به دنبال مسدود شدن مرزهای افغانستان و پاکستان، مردم عادی، کسبه‌کاران و مغازه داران از افزایش قیمت‌ها در بازار شکایت دارند. بعد از مسدود شدن مرز تورخم قیمت ها بصورت سرسام آوری بالا رفته است اکثر مردم می گویند با این افزایش قیمت مواد خوراکه توانایی خرید ندارند.

بازارهای افغانستان وابسته به اموال تجارتی است که اکثر آن از طریق پاکستان وارد می‌شود که بعد از مسدود شدن مرزهای بین دو کشور قیمت مواد خوراکی در کابل و اکثر شهر های افغانستان به شدت بالا رفته است.

برخلاف شکایت باشندگان کابل، وزارت تجارت افغانستان نگران مسدود شدن مرزهای پاکستان نیست. این وزارت می‌گوید راه‌های بدیل زیادی وجود دارد که تاجران افغان می‌توانند اموال مورد نیاز را وارد کنند.

بندر تورخم زمانی از سوی حکومت پاکستان مسدود شد که یک انتحار کننده خود را در زیارت لعل شهباز قلندر در ایالت سند پاکستان انفجار داد. به دنبال این حمله مقام‌های پاکستانی دستور دادند تا به منظور جلوگیری از ورود تروریستان از خاک افغانستان به پاکستان، مرزها با افغانستان بر روی ترافیک مسدود شود.

بازارهای افغانستان که به طور سنتی وابسته به واردات پاکستان است، با مسدود شدن مرز تورخم شاهد افزایش قیمت‌ها است. حاجی اکبر، دکانداری در شهر کابل می‌گوید: «زمین و آسمان تغییر کرده. یک کیلو رومی را ۴۰ افغانی می‌فروختیم حالا به ۸۰ افغانی رسیده است. نرخ کچالو، برنج و روغن نیز افزایش یافته.»

این باشنده شهر کابل از فقر، بیکاری و کاهش درامد مردم شکایت دارد و می‌گوید در چنین وضعیتی افزایش قیمت، تاثیر بسیار ناگواری بر زندگی مردم به خصوص قشر نادار جامعه دارد: «در زمان کرزی کار بسیار خوب بود. هرکس پول داشت. اما حالا سرمایه داران پول شان تمام شده و فقیران همه معتاد، آواره و دربدر شدند. این حکومت برای تباه کردن مردم آمده است.»

آسیای مرکزی، بدیل پاکستان

دو سال پیش اگر مرزهای پاکستان مسدود می‌شدند، ابتدایی‌ترین نتیجه‌اش کمبود مواد اولیه غذایی به خصوص آرد، روغن و سایر مواد خوراکی ضروری در بازارهای افغانستان بود. نتیجه چنین اقدامی به صورت درازمدت، منجر به قحطی و گرانی در بازارهای افغانستان می‌شد.

اما حالا قضیه کمی فرق دارد. با وجود مسدود بودن مرزهای پاکستان، در بازارهای افغانستان آرد، گندم، روغن و مواد خوراکه وارد شده از طریق کشورهای آسیای میانه وجود دارند. حکومت افغانستان که چند بار ضربه مسدود شدن موقتی مرزهای پاکستان را دیده بود، در چند سال اخیر تلاش کرد زمینه تجارت را با کشورهای آسیای مرکزی مساعد کند و بدیلی را برای تجارت با پاکستان بیابد.

بالا رفتن نرخ اجناسی که از پاکستان وارد می‌شود، دست کم در شهر کابل بسیار مشهود است. الیاس فروشنده گوشت مرغ می‌گوید: «نرخ گوشت بیشتر شده، ماهیچه، مرغ زنده و مرغ‌های فارمی نیز در هر کیلو ۲۰ افغانی قیمت تر شده است.»

میوه‌های زمستانی که از پاکستان وارد می‌شود، در افغانستان کمبود است. میوه فروشان می‌گویند نیازمندی‌های مارکیت‌های میوه در افغانستان از طریق پاکستان رفع می‌شود، در حالی که پس از مسدود شدن مرزهای پاکستان، میوه در افغانستان قیمت‌تر شده است.

شاهدالله یک میوه فروش گفت: «نرخ‌ها بسیار بلند رفته است. یک کریت کینو ۳۰۰ افغانی بود حالا ۶۰۰ افغانی شده، نرخ بامیه، رومی و بسیاری سبزیجات، افزایش یافته است.»

تاجران و فروشندگان در افغانستان می‌گویند همین که نرخ اجناس از این هم بلندتر نرفته و مردم با کمبود شدید مواد مواجه نشده اند، به دلیل افزایش تجارت با کشورهای آسیای مرکزی و کاهش وابستگی به پاکستان است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟