افزایش صلاحیت نیروهای خارجی در مورد حملات هوایی در افغانستان

  • انتشار: ۹ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 29795

سخنگوی نیروهای حمایت قاطع می گوید افزایش حملات هوایی بر مواضع تروریست های داعش و طالبان در نقاط مختلف افغانستان در نتیجه افزایش صلاحیت عملیاتی این نیروها است. گفته می شود قبل از فرستادن هزاران سرباز آمریکایی به افغانستان، جنگنده های ناتو و آمریکایی برای حملات گسترده علیه طالبان و داعش آمادگی می گیرد.

قبل از افزایش احتمالی شمار نظامیان امریکایی در افغانستان، حملات هوایی ارتش امریکا بر مواضع داعش و طالبان در این کشور به طور قابل ملاحظه بیشتر شده است.

سال گذشته، نظامیان امریکایی در افغانستان ۱۰۷۴ حملۀ هوایی را انجام داده بودند، اما بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، از اول جنوری تا ۲۰ اگوست سال جاری میلادی، شمار حملات هوایی سربازان امریکایی در افغانستان به ۲۲۴۴ حمله رسیده است.

یک سخنگوی ماموریت حمایت قاطع ناتو به صدای امریکا گفته است که افزایش کنونی حملات هوایی نظامیان امریکایی در افغانستان نتیجۀ افزایش صلاحیت عملیاتی این قوا است که باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، در جون ۲۰۱۶ یعنی در زمان تصدی ریاست جمهوری خود آن را منظور کرده بود.

ویلیم سالوین گفت که این افزایش صلاحیت، قوای خارجی را قادر ساخته است تا در جنگ بر ضد داعش در افغانستان دستآورد داشته و نیز همکاران افغانشان را در عملیات بر ضد شورشیان حمایت کنند.

افزایش حملات هوایی این نیروها، نگرانی‌ها را در مورد افزایش میزان تلفات غیرنظامیان در کشور بیشتر ساخته است.

حملۀ هوایی سه شنبه شب در مرکز ولایت لوگر، به گفتۀ باشندگان محل سبب کشته شدن ۱۳ و زخمی شدن ۱۱ غیرنظامی افغان شده است، هرچند مقام‌های محلی می‌گویند که افراد کشته و زخمی شده در این حمله، همه مخالفان مسلح دولت افغانستان بودند، نه غیرنظامیان.

روز دوشنبه نیز ادعا شده بود که حملۀ هوایی در ولسوالی شیندند ولایت هرات منجر به کشته شدن ۱۶ غیرنظامی و زخمی شدن شش غیرنظامی دیگر افغان شده است. اما وزارت دفاع افغانستان با قاطعیت تمام این ادعا را رد کرد و گفت که بر اساس مدارک مستند، کشته شدگان این حمله همه “جنگجویان دشمن” بودند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟