افزایش تنش میان روسیه و آمریکا بر سر ونزوئلا

  • انتشار: ۱۱ حمل ۱۳۹۸
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 55869
ونزوئلا

 تنش در روابط مسکو و واشنگتن با توجه به اختلاف نظر جدی دو طرف در خصوص ونزوئلا وارد مرحله تازه ای شده است و آمریکا روسیه را تهدید به تحریم بیشتر می کند و این درحالی است که روسیه نیز اقدامات احتمالی آمریکا را بی تاثیر می داند.

ونزوئلا از هشتم دلو/بهمن سال گذشته که خوان گوایدو رئیس مجلس ملی این کشور در خیابان های کاراکاس خود را رئیس جمهور قانونی خواند، دچار بحران داخلی و بین المللی شد و روسیه و آمریکا را بار دیگر مقابل هم قرار داد.

بحران از آنجا آغاز شد که آمریکا بلافاصله گوایدو را به عنوان رئیس دولت موقت در این کشور به رسمیت شناخت و خواستار کناره گیری مادورو از قدرت و برگزاری انتخابات زودهنگام شد. 
برخی کشورهای اروپایی و متحدان آمریکا در آمریکای جنوبی و شرق آسیا نیز همگام با واشنگتن خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در ونزوئلا شدند. 

در مقابل علاوه بر اینکه نیکلاس مادورو آمریکا را به راه انداختن جنگ تجاری علیه این کشور و تلاش برای ایجاد کودتا و براندازی نظام موجود در کاراکاس متهم کرد روسیه و چندین کشور دیگر که سیاست های مستقل نسبت به آمریکا دارند نیز طرف دولت قانونی ونزوئلا را گرفتند. 

برخی کشورها از جمله روسیه، چین، ایران، ترکیه و کوبا از ریاست جمهوری مادورو حمایت کردند و نسبت به دخالت خارجی در امور داخلی این کشور که خلاف منشور سازمان ملل متحد است هشدار دادند. 
در تازه ترین تحولات ونزوئلا، بتازگی روسیه پیش نویس قطعنامه آمریکا علیه ونزوئلا را به همراه چین وتو کرد. 
روس ها نه تنها از او مادورو حمایت می کنند بلکه از تمایل خود برای گسترش روابط با کاراکاس می گویند و مقامات کرملین نیز اعلام می کنند که خوان گوایدو را به رسمیت نمی شناسند. 

چند روز پیش دو فروند هواپیمای روسی از نوع روسلان و ایل-62 در راستای اجرای قرارداد تسلیحاتی بین دو کشور راهی ونزوئلا شدند آن هم در شرایطی که دولت ونزوئلا به شدت نگران تهاجم نظامی آمریکا به کاراکاس است.

براساس گزارش رسانه های روسیه، هواپیمای روسلان یا «آن-124» که یکی از بزرگترین هواپیماهای باری جهان است، تسلیحات و تجهیزات نظامی ازجمله قطعات یدکی هواپیماهای نظامی سوخو به ونزوئلا منتقل کرده است و هواپیمای مسافربری ایل-62 نیز پرسنل ویژه تعمیر و نگهداری تسلیحات و تجهیزات نظامی را به ونزوئلا فرستاد تا به تعمیر تسلیحات روسی ارتش این کشور بپردازند. 

گفته شده یک محموله کمک های 35 تنی و 99 نظامی در این دو پرواز وارد کاراکاس پایتخت ونزوئلا شدند. 
تنها ساعاتی از انتشار خبر اعزام دو فروند هواپیمای روسیه به ونزوئلا نگذشته بود که یکی از رسانه های روسیه اعلام کرد تسلیحات پدافند موشکی اس-300 ونزوئلا برای دفاع از این کشور به حالت آماده باش درآمده اند. 

یک روز پس از انتشار این خبر، از کاخ سفید خبر رسید که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از دیدار با همسر خوان گوایدو رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا خواستار خروج نظامیان روسیه از ونزوئلا شده است و با تهدید مسکو اعلام کرد که تمام گزینه ها برای خارج کردن روسیه از کاراکاس روی میز است. 

ماریا زاخارووا سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه نیز در واکنش به اظهارات ترامپ با بیان اینکه مشاوران نظامی روسیه از ونزوئلا خارج نمی شوند، خبر داد که آمریکا به جای توصیه به ما بهتر است به تعهدات خود مبنی بر خروج نظامیان این کشور از سوریه عمل کنند. 
وی افزود: نظامیان روسیه تا زمانی که کاراکاس نیاز دارد، در ونزوئلا باقی خواهند ماند و همه چیز براساس توافقات دوجانبه صورت می گیرد. 

به گفته زاخارووا، آمریکا با هدف نابودی وضعیت در ونزوئلا، دست به اعمال تحریم های متعدد علیه بخش های مالی، نفتی و معادن طلای این کشور زده است و از سوی دیگر با ایجاد اختلاف در جامعه و نیروهای مسلح این کشور تلاش دارد با جلوگیری از واردات کمک های بشردوستانه و همچنین ادامه خرابکاری یا اقداماتی که منجر به خرابکاری در سیستم انرژی این کشور می شود شرایط را برای فروپاشی آن فراهم کند. 

وی با بیان اینکه تحریک عمدی و ایجاد هرج و مرج با هدف فروپاشی دولت قانونی ونزوئلا ممکن است هیچ برنده ای نداشته باشد، مقامات واشنگتن را خطاب قرار داد و گفت که آیا این واقعیت را درک می کنند؛ آیا متحدان آمریکا در موضوع ونزوئلا عواقب کار خود را بررسی کرده اند؟. 

یوری اوشاکوف دستیار امور بین الملل رئیس جمهوری روسیه هم اعلام کرد که نظامیان روسی در چارچوب همکاری های نظامی با دولت قانونی ونزوئلا به کاراکاس اعزام شده اند. 

تازه ترین درگیری لفظی میان دو طرف جمعه گذشته کلید خورد چرا که الیوت آبرامز نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا با بیان اینکه واشنگتن به زودی پاسخ مناسب برای حضور نظامی روسیه در این کشور می دهد، تهدید کرد که مسکو هزینه این اقدام را خواهد پرداخت. 

نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا همچنین گفت که مایک پمپئو وزیر خارجه کشورش به زودی پاسخ واشنگتن به حضور نظامی روسیه در ونزوئلا را اعلام می کند. 
آبرامز با اشاره به اینکه فهرستی از اقدامات تقابلی در روابط آمریکا و روسیه آماده شده است، افزود: روسیه باید هزینه این اقدام را بپردازد. 

ماریا زاخارووا سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه نیز در واکشن به اظهارات اخیر مقام های آمریکایی که گفته اند حضور نیروهای مسلح کشورهای خارج از نیمکره غربی در ونزوئلا امنیت منطقه و جهان را تهدید می کند، اضافه کرد: قبل از هر چیز می خواهم توجه سیاستمداران آمریکایی را به نقشه جغرافیایی جلب کنم. 
وی ادامه داد: بخشی از قلمرو روسیه شامل شبه جزیره چوکوتکا در نیمکره غربی قرار گرفته و با توجه به این واقعیت قاره آمریکا برای روسیه همسایه نزدیک به حساب می آید. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: طرف روسی هدف کارشناسان خود در کاراکاس را دقیقا مشخص کرده است و موضوع استقرار نیروی نظامی در ونزوئلا مطرح نیست؛ با توجه به این موضوع خیال پردازی در مورد اینکه گویا روسیه عملیات نظامی در ونزوئلا اجرا می کند، واهی و بی اساس است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تهدید آمریکا به تحریم بیشتر این کشور به خاطر حضور کارشناسان نظامی روس در کاراکاس را احمقانه خواند و گفت: واشنگتن به بهانه های گوناگون بقدری مسکو را تحریم کرده است که دیگر ما اهمیتی به تحریم های بیشتر واشنگتن نمی دهیم ضمن اینکه حساب تحریم ها هم از دست در رفته است. 
با توجه به رخدادهای اخیر به نظر می رسد در روزهای آینده درگیری و تنش در روابط مسکو و واشنگتن که از سال 2012 به این طرف هر روز بیشتر شده است وارد مرحله تازه ای شود.

یادآور می شود که آمریکا از سال 2014 به دلیل الحاق کریمه اوکراین به خاک روسیه بر تعداد تحریم های روسیه افزود و امروز آمریکا بر اساس همان سیاست بیش از 66 بسته تحریمی علیه روسیه به اجرا گذاشته است و 62 کشور جهان از جمله متحدان آمریکا در اروپای غربی نیز تحریم هایی علیه مسکو در همین رابطه وضع کرده اند.

بنظر می رسد پس از اختلاف نظرها و رویارویی های مسکو و واشنگتن در اوکراین، افغانستان، خاورمیانه، سوریه و توافق هسته ای با ایران، مسکو و واشنگتن در خصوص ونزوئلا هم مسیری را می روند که تنها به افزایش دامنه اختلافات دو کشور می انجامد.

دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه در تازه ترین اظهار نظر خود در خصوص امکان توقف تحریم های آمریکا علیه روسیه گفته است که هرگز تحریم های آمریکا متوقف نخواهد شد چرا که سیاست بین المللی آمریکا بر تحریم روسیه استوار شده است.

بنظر می رسد روس ها به این باور رسیده اند که تغییر سیاست های آنان در مناطق مختلف جهان از جمله در کاراکاس تاثیری بر اقدامات خصمانه آمریکا در خصوص مسکو نخواهد گذاشت از این رو سیاست نادیده گرفتن تهدید های آمریکا را در پیش گرفته اند.

سرگئی لاوروف رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه چندی پیش گفته بود: تحریم های آمریکا علیه روسیه آنقدر زیاد شده است که در برخی موارد آنها تحریم های تکراری علیه ما وضع می کنند به همین خاطر دیگر توجه ای به اقدامات تحریمی آمریکا نمی کنم و اهمیتی به آنها نمی دهم.

منبع: ایرنا

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟