افزایش تنشهای قومی در جاغوری

  • انتشار: ۲۹ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 10878

افق نیوز نوشت:

هفته پیش دومین گروگان‌گیری از مردم جاغوری توسط طالبان در ولسوالی گیلان در منطقه دشت دالو انجام شد. پیش از این نیز طالبان در ۱۸ جوزا چهار باشنده منطقه دهمرده گلزار جاغوری را به شمول دو زن و یک کودک ربودند.این عملکرد طالبان باعث شد که مردم جاغوری در برابر تهدید‌های طالبان و جلوگیری از آدم ربایی این گروه دست به اقدام شوند.

تلاش‌های مردم جاغوری در این مدت استوار بر رویکرد مصالحه بود و خواهان حل مشکلات از راه مذاکره شدند. از این رو چندین بار با بزرگان مناطق پشتون نشین که این گروگان‌گیری‌ها در منطقه‌ای شان صورت گرفته، گفتگو کردند و تلاش ورزدیدند که مساله گیروگان‌گیری حل شود و افراد گروگان گرفته شده آزاد شوند. اما این تلاش‌ها نتیجه‌ی نداد.

مردم برای مقابله با این وضعیت و تهدید امنیت شان آمادگی همه جانبه گرفتند و در این مورد در کابل و غزنی با مقام‌های مسوول در تماس شدند اما این تلاش‌ها از سوی مقام‌های دولت برای آزادی گروگان‌ها و حل مساله گروگان‌گیری به کدام نتیجه واقعی نرسید. ناگزیر مردم آمادگی نظامی گرفتند تا در برابر گیروگان‌گیری طالبان و وقوع جنگ احتمالی از منطقه‌ای شان دفاع نمایند.

تکرار گروگان‌گیری طالبان در روزهای اخیر از مردم جاغوری که در آن نیز زن وکودک شامل می‌باشند، این مردم را مجبور کرد که دست به آمادگی نظامی بگیرند برای آزادی زنان و کودکان گروگان گرفته شده‌ شان، تعدادی از افراد منطقه پشتون نشین را گروگان بگیرند.

اکنون وضعیت به گونه‌ای تغییر کرده که در هر دو طرف آمادگی نظامی گرفته شده و احتمال یک جنگ قومی در جاغوری وجود دارد. اما مساله این است، تاکنون دولت، نمایندگان، نخبه‌گان سیاسی، فعالان جامعه مدنی کدام اقدام جدی برای جلوگیری از وقوع این جنگ قومی در جاغوری نکرده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟