افزایش تقاضای برگشت پناهجویانی که کمک هزینه برگشت از سوئدن دریافت می کند

  • انتشار: ۲ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیبین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15123

شمار پناهجویانی که برای برگشت داوطلبانه به وطن خود از کشور سوئدن کمک هزنیه دریافت می‌کنند، به شدت افزایش یافته‌است. فشار درخواست‌های زیاد برای دریافت کمک هزینه برگشت داوطلبانه با عث آن شده که زمان طی مراحل این امور از سوی اداره مهاجرت خیلی طولانی شود.

رادیو سوئدن اعلام کرده است، افرادی که به درخواست پناهجویی خود جواب رد دریافت می‌کنند و یا در زمانی که پروسه پناهجویی آن‌‌ها نزد اداره مهاجرت در جریان است، در صورت اینکه به وطن خود برگردند مستحق دریافت ۳۰۰۰۰ کرون می‌شوند. این مبلغ برای کودکان ۱۵۰۰۰ کرون است، یک خانواده تا حداکثر مبلغ ۷۵۰۰۰ کرون دریافت می‌کند.

پرداخت کمک هزنیه برگشت داوطلبانه شرایط خاص خود را دارد. پناهجو به یکی از ۱۸ کشوری برمی‌گردد که در لیست اداره مهاجرت درج شده و هدف آن کمک به آغاز دوباره زندگی در وطن اصلی پناهجوست.

تاکنون در سال جاری ۱۳۰۰ پناهجو کمک هزینه برگشت به کشور خود را دریافت کرده‌اند، این رقم در سال گذشته ۲۱۶ نفر بود. این افزایش چشمگیر به دلیل برگشت شمار زیاد پناهجویان به کشورهای افغانستان و عراق است.

توکل سجادی، یکی از پناهجویان افغان، قبل از دریافت جواب به درخواست پناهجویی خود از سوی اداره مهاجرت تصمیم به برگشت به افغاسنتان را گرفت. وی مدت طولانی منتظر تصمیم اداره مهاجرت برای دریافت کمک هزینه برگشت به وطن ماند.

باوجودیکه توکل سجادی بعد از ماه‌ها انتظار پول خود را از سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان دریافت کرد، ولی نظر به اظهارات او شمار زیادی از افراد ماه‌ها منتظر می‌مانند و برخی هم امید دریافت پول وعده داده شده را از دست می‌دهند و دیگر تلاشی برای دریافت این کمک هزینه نمی‌کنند.

نظر به اظهارات توبیاس اکسل‌سون، مسئول بخش برگشت پناهجویان در اداره مهاجرت، تعداد زیادی از این افراد درخواست پناهجویی خود را واپس گرفته‌اند.

وی می گوید؛ شمار زیادی از این افراد اطلاعات نادرست برای امکانات دریافت اقامت در سویدن دریافت کرده‌اند.

پول برگشت داواطلبانه در کشور اصلی پناهجو به فرد پرداخته می‌شود، ولی درخواست دریافت این هزنیه در سویدن قبل از برگشت به وطن صورت می‌گیرد. اداره مهاجرت سویدن هم تلاش می‌کند که تصمیم خود در مورد مستحق بودن و یا نبودن پناهجو برای این کمک پولی را قبل از سفر پناهجو به سوی وطنش اعلام کند.

براساس اظهارات توبیاس اکسل‌سون هم‌اکنون ۷۰۰ درخواست در صف قرار دارند که در مورد آن‌ها تصمیم گرفته شود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟