افزایش بودجه تسلیحاتی عربستان سعودی

  • انتشار: ۲۴ حمل ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 3917

بودجه نظامی عربستان سعودی در سال 2014 میلادی به میزان 17 درصد افزایش یافت وبه بیش از 80 میلیارد دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، جدیدترین گزارش مرکز بین المللی مطالعات صلح دراستهکلم سوئد حاکی از آن است که میزان کل بودجه نظامی و تسلیحاتی عربستان سعودی در سال گذشته، به ۸۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید.

مرکز مطالعات صلح بین الملل در استهکلم، درگیری ها در منطقه خاورمیانه را عامل افزایش بودجه تسلیحاتی عربستان سعودی دانست و اعلام کرد که این بودجه در نوع خود بیشترین بودجه در سطح جهان بوده است.

این گزارش درشرایطی اعلام شده است که عربستان سعودی علیه یمن وارد تجاوز نظامی شده است و از برخی گروه های معارض سوری حمایت مالی و تسلیحاتی می کند.

عربستان سعودی همچنین درحملات ائتلاف بین المللی ضد گروه داعش در عراق و سوریه مشارکت فعال دارد.

کشور نفت خیز و ثروتمند عربستان سعودی جز پانزده کشور موجود در فهرست کشورهایی با بیشترین میزان هزینه های نظامی جای دارد.

مرکز مطالعات صلح بین الملل دراستهکلم همچنین درباره روسیه گفت که این کشور تصمیم به افزایش بودجه های نظامی خود در سال ۲۰۱۵ دارد اما این تصمیم قبل از شروع درگیری ها در اوکراین اتخاذ شده بود.

” سام بیرلو-فریمان “رئیس طرح بودجه های نظامی در مرکز مطالعات صلح بین الملل در استهکلم گفت علیرغم اینکه مجموع بودجه های نظامی درجهان به طور غالب تغییر نکرده است، برخی از مناطق مانند خاورمیانه و بسیاری از مناطق آفریقا، همچنان صحنه صحنه عملیات سریعی است که بار سنگینی را بر دوش اقتصادهای کشورها قرار می دهند.

وی افزود که این افزایش بودجه ها تا حدود زیادی نشان دهنده متشنج بودن اوضاع امنیتی است.

فریمان گفت که در بسیاری از موارد، چنین افزایشی درنتیجه فساد، منافع و حکومت استبدادی صورت می گیرد.

این مرکز اعلام کرد که هزینه های نظامی جهانی که به ۱۰۸ تریلیون دلار رسید، ۰٫۴ درصد در سال گذشته برای سومین سال متوالی کاهش پیدا کرد.

در این گزارش آمده است که بحران اوکراین بسیاری از کشورهای نزدیک به روسیه را که تمایل به کاهش بودجه داشتند، به افزایش بودجه های دفاعی خود واداشته است

براساس این گزارش، اوکراین هم بودجه نظامی خود را در سال گذشته ، ۲۰ درصد افزایش داد و تصمیم دارد که میزان بودجه نظامی خود را در سال ۲۰۱۵ به بیش از دو برابر برساند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟