افزایش استفاده از تنباکو در افغانستان

  • انتشار: ۲۹ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 24513

وزارت صحت عامه می‎گوید، آمار اخیر نشان می‎دهد که استفاده از تنباکو در کشور در حال افزایش است. این وزارت می‎گوید جنگ جاری و مرزهای باز افغانستان کشور را به میدان بزرگ قاچاقچیان تنباکو مبدل نموده‎است.

داکتر فدا محمد پیکان معین عرضه خدمات صحی این وزارت روز یک شنبه در مراسم تجلیل از روز جهانی منع تنباکو در کابل گفت که با آنکه ارقام جدید در مورد استفاده از تنباکو را در دست ندارند اما به گفته وی بررسی‎های سال‎های قبل نشان می‎دهند که آمار آن در حال افزایش است.

او افزود: استفاده تنباکو در کشور ما در حال افزایش است در سال ۲۰۱۰ دو مطالعه صورت گرفت در میان کاهلان نشان داد که حدود ۳۵ درصد افراد کاهل به طور منظم سگرت استفاده می‎کنند و ۵۰ درصد به شکل منفعل از دود سگرت متضرر می‎شوند در حدود ۱۶ درصد نو جوانان حد اقل یک و یا دو بار در طول عمر شان سگرت را تجربه کرده‎اند و همچنان دیده شده‎است که ۹۰ درصد از اطفال قبل از سن ۱۳ سالگی نیز کم و بیش از سگرت استفاده کرده‎اند.”

سازمان صحی جهان یا WHO قبل از این گفته‎است که همه ساله در جهان هفت میلیون تن در اثر استفاده تنباکو از بین می‎روند که بیش از پنج میلیون آن استفاده کننده‎های مستقیم و شش صد هزار آن هم کسانی اند که خود شان سگرت استفاده نمی‎کنند اما با دود آن مواجه اند.

وزارت صحت عامه افغانستان برای جلوگیری از استعمال تنباکو از تشکیل کمیسیون تطبیق کنترول تنباکو، افزایش تعرفه بر سگرت، آگاهی عامه و برخی اقدامات مهم دیگر یاد آوری می‎کند.

وزارت صحت عامه افغانستان با آنکه برخی مشکلات را سر راه تطبیق این قانون عنوان می‎کند اما می‎گوید که برای جلوگیری از افزایش استفاده تنباکو با وزارت‎های مربوطه مشترکا کار خواهد کرد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟