افزایش آمار خودکشی در بین زنان در افغانستان

  • انتشار: ۱۸ سنبله ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 47090

به گزارشخبرگزاری اطلس،وزرات صحت عامه می‌گوید آمار خودکشی در افغانستان سالانه به بیش از یک هزار می‌رسد و بیشتر جوانان اقدام به خودکشی می‌کنند.

ارقام این وزارت نشان می‌دهد که آمار خودکشی در میان زنان به دلیل خشونت‌های جنسیتی، افزایش یافته است.

به دلیل افزایش آمار خودکشی در کشور، حکومت در سال ۲۰۱۸ میلادی، استراتیژی ملی پیشگیری از خودکشی را تصویب کرده است.

قرار است که وزارت‌های تحصیلات عالی، معارف، امور زنان، کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین، شهرسازی و مسکن و وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، وزارت صحت عامه را در تطبیق این استراتیژی همکاری کند.

مقامات این وزارت می‌گویند که برنامه تطبیقی این راهبرد برای پنج سال، در آینده نزدیک تهیه خواهد شد.

داکتر بشیر سروری، مسؤول بخش صحت روانی وزارت صحت افغانستان به صدای امریکا گفته است که به دلیل این که خانواده‌ها خودکشی را عمل ناپسند می‌دانند از ثبت آن خودداری می‌کنند و در بسیاری موارد، واقعات خودکشی، تحت عناوین دیگر به ثبت می‌رسد.

آقای سروری می‌گوید وقتی ما به شفاخانه‌ها مراجعه می‌کنیم هرشب ده‌ها واقعه را می‌بینیم که به نام مسومیت یا به نام تصادف، یا به نام خوردن ادویه مرگ موش، یا دوای طبی، کوشش کرده اند به زندگی خود خاتمه دهند.

رئیس صحت روانی وزارت صحت أفغانستان می‌افزاید که این افراد تحت همین نام‌ها در شفاخانه راجستر می‌شوند، تحت نام خودکشی (راجستر) نمی‌شود، و این در هر شفاخانه و هر ولایت معمول است، این آمار بلند است یعنی نشان می‌دهد که افراد دست به خودکشی می‌زنند و به دیگر نام‌ها ثبت می‌شوند.

در سال ۲۰۱۳ میلادی، یک هزار و ۲۰۵ واقعه خودکشی در وزارت صحت افغانستان ثبت شده که از آن میان ۶۰۵ تن زن و ۶۰۰ تن مرد بوده‌اند

بر اساس سروی موسسه میدیکا در سه ولایت کابل، هرات و میدان وردگ در سال ۲۰۰۶ میلادی، دو هزار ۳۰۰ تن خودسوزی کرده‌اند که ۹۰ درصد آنان، دختران بین ۱۴ تا ۱۹ سال بوده‌اند که به دلیل خشونت‌های خانوادگی اقدام به خودسوزی کرده‌اند.

موسسه میدیکا برای زنان متضرر از خشونت، خدمات روانی، اجتماعی و حقوقی را ارائه می‌کند.

هرچند در سراسر جهان، آمار خودکشی در میان مردان بیشتر است؛ اما در افغانستان برعکس، بیشتر زنان اقدام به خودکشی می‌کنند. ولی در افغانستان، قوانین از افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند، حمایت نمی‌کند.

دهم سپتمبر برابر با ۱۹ سنبله، روز جهانی پیش‎گیری از خودکشی است.

براساس ارقام موجود، در هر دقیقه، دو تا سه نفر در سراسر جهان خودکشی می‌کنند.

منبع:یاش

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟