اعمال و نماز اول ماه شعبان چگونه است؟

  • انتشار: ۲۵ حوت ۱۳۹۹
  • سرویس: گوناگون
  • شناسه مطلب: 108675

امروز روز اول ماه شعبان است؛ ماهی که جایگاه و فضیلت بسیاری نزد مسلمانان دارد. این ماه مصادف است با ولادت امامان حسین، حضرت ابوالفضل (ع)، حضرت سجاد (ع) و مهدی موعود و به همین خاطر با برگزاری جشن های بزرگی گرامی داشته می شود.

در کنار این جشن ها، مسلمانان با به جای آوردن نماز و آدابی این ماه را گرامی می دارند. در ادامه این مطلب خواهیم گفت که نماز اول ماه شعبان چگونه است و دیگر آداب مستحبی شعبان کدامند.

فضیلت ماه شعبان

پیامبر گرامی اسلام در باب فضیلت های این ماه سخنان گرانقدری را مطرح کرده اند و این ماه بسیار شریف و منسوب به ایشان است. آن حضرت این ماه را روزه می داشت و متصل به ماه مبارک رمضان می کرد و می فرمود: شعبان ماه من است.

و امیر المؤمنین (ع) نیز در این باره می فرمود:

هر کسی که ماه شعبان را روزه بدارد، برای محبت پیامبر خدا (ص) و تقرب به خدا، خدا او را دوست دارد و او را به کرامت خود در روز قیامت نزدیک می سازد ، و بهشت را بر او واجب می کند.

نمازهای مستحبی ماه شعبان به سه گروه تقسیم می شوند:

نماز اول ماه شعبان
نمازهای مستحبی روزانه ماه شعبان
نمازهای دو رکعتی هر پنجشنبه در ماه شعبان

نماز اول ماه شعبان چگونه است؟

نماز اول ماه شعبان یا نماز شب اول شعبان دوازده رکعت دارد و در هر رکعت بعد از حمد پانزده مرتبه سوره توحید خوانده می شود.

رسول خدا (ص) در خصوص ثواب این نماز فرمود:

خدا به او ثواب دوازده هزار شهید عطا فرماید و برای او ثواب عبادت دوازده سال را می نویسد و از گناهان خارج می شود، مانند روزی که از مادر متولد شده باشد.

نماز در هر پنجشنبه از ماه شعبان :

در هر پنجشنبه از این ماه، دو رکعت نماز خوانده می شود؛ در هر رکعت بعد از حمد، صد مرتبه سوره توحید را بخوانید و بعد از سلام صد مرتبه صلوات بفرستید. در باب ثواب این نماز گفته شده که نمازگزار هر حاجتی دارد از امر دنیا و آخرت برآورده می کند.

از امام علی (ع) روایت شده که رسول خدا (ص) فرمود:

آسمان ها در هر پنج شنبه از ماه شعبان زینت داده می شود، پس ملائکه عرض می کنند خدای ما بیامرزد روزه داران این روز را، و دعای آنها را اجابت کند و کسی که یک روز از این ماه را روزه بگیرد خدا بدن او را بر آتش حرام می کند.

نمازهای روزانه

در ادعیه اسلامی برای هر روز ماه شعبان نماز مستحبی جداگانه ای وجود دارد که در ادامه این مطلب آداب نمازهای سه روز اول را برای شما خواهیم گفت:

نماز دیگر شب اول:

این نماز دو رکعت است و در هر رکعت بعد از حمد، سی مرتبه سوره توحید خوانده می شود، و بعد از سلام نماز ذکر زیر خوانده می شود:

” اللهُمَّ هذا عَهدی عِندَکَ اِلی یَومِ القیامه. ”

نماز شب دوم:

نماز این شب پنجاه رکعت است و در هر رکعت بعد از حمد سوره توحید و معوذتین (سوره های فلق و ناس) هر کدام یک مرتبه خوانده می شود.

نماز شب سوم :

دو رکعت است و در هر رکعت بعد از حمد، بیست و پنج مرتبه سوره توحید خوانده شود.

همچنین به مسلمانان توصیه شده که سه روز اول این ماه را روزه بگیرند و نماز اول ماه شعبان را که ۱۲ رکعت دارد به جای بیاورند تا از ثواب این ماه بهره کافی را ببرند.

منبع: روزیاتو

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟