اعلام نتایج تحقیقات سازمان ملل درباره علت تیراندازی در مرز دو کره

  • انتشار: ۶ جوزا ۱۳۹۹
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 86667

سازمان ملل نتیجه تحقیقات درباره علت تیراندازی اخیر در منطقه صفر مرزی دو کره را اعلام کرد.

با این حال، کارشناسان سازمان ملل اعلام کرده اند دو طرف با تیراندازی به سوی مرز‌های هم، توافق آتش بس سال ۱۹۵۳ را نقض کرده اند.

طبق بررسی‌های کارشناسان سازمان ملل، در صبح روز سوم مه [یکشنبه ۱۴ ثور] سربازان مرزی کره شمالی از یک پاسگاه در محدوده خود در منطقه صفر مرزی دو کره، ۴ تیر با سلاح‌های کوچک ۱۴.۵ میلی متری به سوی مقر فرماندهی نیرو‌های سازمان ملل در پایگاه ۲۵۰ کره جنوبی شلیک کرده اند. اما تحقیقات انجام شده نتوانست به طور قطع مشخص کند که آیا تیراندازی عمدی یا تصادفی صورت گرفته است.

به گفته کارشناسان، نگهبانان مرزی کره جنوبی ۳۲ دقیقه بعد با دو حمله مسلحانه و دو هشدار صوتی به همسایه شمالی خود پاسخ دادند. گفته می‌شود این دستور توسط ژنرال رابرت آبرامز، فرمانده نیرو‌های آمریکایی در کره که فرمانده نیرو‌های سازمان ملل در کره جنوبی نیز هست، صادر شد.

تبادل آتش در منطقه صفر مرزی دو کره نقض توافق آتش بس سال ۱۹۵۳ است. در همین حال، کره شمالی این واقعه را تأیید کرده، اما پاسخ رسمی ارائه نکرده است.

منطقه صفر مرزی دو کره حدود ۱۵۵ مایل طول و ۲.۵ مایل عرض دارد و از اهمیت بالایی برای دو کشور کره شمالی و جنوبی برخوردار است. خشونت در این منطقه بار‌ها دو طرف را در آستانه درگیری قرار داده است. این منطقه با سیم‌های خاردار و هزاران مین زمینی پوشیده شده است و ده هزار سرباز در هر دو طرف از قلمروی خود محافظت می‌کنند.

برخی از مقامات کره جنوبی بر این اعتقاد هستند که سربازان کره شمالی به دلیل مه آلود بودن منطقه و دید کم به طور اتفاقی تیراندازی کرده‌اند و عمدی در کار نبوده است.

منبع: yjc

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟