اعلامیه «طالبان» در خصوص لغو نشست قطر

  • انتشار: ۳۱ حمل ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 58171

«ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی طالبان اعلامیه‌ای را در خصوص توضیحات مبنی بر لغو نشست قطر با رسانه ها شریک نموده و در آن دلایلی را در مورد اینکه چرا این نشست لغو شد، ارائه نمود.

متن اعلامیه طالبان قرار ذیل است:
1: در کنفرانس مسکو به تاریخ 6 فبروری سال جاری میلادی فیصله شده بود که نشست دوم بین الافغانی در قطر برگزار می شود.
نمایندگان طالبان تا امروز نه تنها به همان وعده و موقف خود ایستاده است که باید همانگونه کنفرانس دائر گردد، بلکه طالبان به این هم توافق نمود که تعداد اشتراک کنندگان نشست قطر، چند برابر بیش تر از اشتراک کنندگان نشست مسکو باشد. 
فیصله شده بود که اشتراک کنندگان درین نشست نظریات شخصی شان را در قبال مسأله افغانستان ابراز می دارند. اما مسئولین اداره کابل تلاش کردند که این کنفرانس را به مذاکرات در بین اداره کابل و امارات اسلامی «طالبان» تغییر دهند، چیزی که با خط مشی کنفرانس اصلا مطابقت نداشت.
2: اشتراک کنندگان در نشست مسکو به گونه شخصی اشتراک کرده بودند و برای کنفرانس قطر نیز از روز اول به همین اساس آماده گی گرفته شده بود.
منتظمان کنفرانس و کشور قطر این را به وضاحت گفته بودند و حتی در دعوت نامه های اشتراک کنندگان نیز واضح ساخته بودند که هر کسی به گونه شخصی شرکت می کند، اما رئیس اداره کابل (اشرف غنی و یک مقام دیگر عمر داودزی) مکرارا می گفتند که گویا افراد دلخواه ایشان به نمایندگی از اداره کابل اشتراک می کنند. این به ذات خود تلاش برای تعویق کنفرانس وگام ضد صلح بود.
3: هرگاه تمام ترتیبات کنفرانس تکمیل شد، مقامات اداره کابل نشست های مرموزی را در ارگ آغاز کردند، خط های سرخ و شرایط را مطرح کردند، ادعا کردند که رهبری این کنفرانس را نیز آن ها می کنند، چنان لیستی اشتراک کنندگان را آماده و نشر کردند که نه با حال و محل کنفرانس قطر تناسب داشت و نه هم امکان پذیرش آن بود. عجیب تر از همه اینکه لیست خود را پیش از شریک ساختن، تفاهم و موافقه با منتظمین کنفرانس به نشر سپردند و قصدا بی نظمی ایجاد کردند.
4: در حالیکه موقف امارت اسلامی «طالبان» واضح است که در روند مذاکرات، نخست بُعد خارجی معضل کشور حل می گردد که عبارت از خروج تمام نیروهای خارجی از افغانستان است و مذاکره با اداره بی اختیار و “مزدور” کابل درین راستا ضیاع وقت است.
اما باز هم بیش از 30 تن از اعضای شورای صلح و دیگران ماموران اداره کابل را در لیست اشتراک کنندگان پذیرفتیم و در مجموع بخش اعظم لیست اشتراک کنندگان کنفرانس را، اعضا و حامیان کنونی و پیشین اداره کابل تشکیل می دادند که به گونه شخصی اشتراک می کردند، از سوی دیگر از طرف امارت اسلامی قرار بود که تنها 25 نفر شرکت نمایند. اما باز هم مقامات اداره کابل بر لیست غیر متوازن 250 نفری خود اصرار و پافشاری می کرد که هرگز کار مناسب نبود.
5: امارت اسلامی طالبان به ملت رنجدیده و جهانیان اطمینان می دهد که آنها در پروسه کنونی صلح از کمال حوصله مندی کار گرفته است، دفتر سیاسی و تیم مذاکراتی به سرکردگی ملا برادر آخند شب و روز زحمت کشیده اند، حوصله مندی خود را نشان داده اند و تا حد اخیر در موقف خود نرمش را اختیار کردند، اما چون مقامات اداره کابل و حلقات مخفی در برابر این تلاش صلح خواهانه مانع ایجاد کردند، مسئولیت اش به آن ها راجع می شود.
6: در پایان، ما از تمام اشخاص، جهت ها، خصوصا مقامات محترم کشور قطر، مسئولان مرکز مطالعات منازعات و مطالعات بشری و فعالان مخلص صلح در داخل کشور، سپاسگذاری می کنیم که برای این پروسه همکاری کردند و تا اخیر کوشش های خود را به خرج دادند، خداوند متعال برای شان اجر بدهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟