اعتراف وزیر معارف به وجود فساد و مکاتب خیالی در این وزارت

  • انتشار: ۲۷ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 20957

اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف می گوید؛ فساد در این وزارت هنوز هم در بخش های مختلف در جریان است، وی اضافه کرده، در اکثر ولایت های کشور مکاتب خیالی وجود دارد، وی نتوانسته است بعد از گذشت دو سال از فساد در این وزارت جلوگیری کند.

وزیر معارف، از موجودیت فساد و کم کاری در بخش‌های مختلف این وزارت خبر داده و گفته است که به زودترین فرصت اصلاحات لازم در این نهاد رونما خواهد شد.

اسد الله حنیف بلخی طی یک سفر به مزارشریف به رسانه‌ها گفت که با گذشت دو سال وی نتوانست اصلاحات لازم را در این نهاد بیاورد و فساد را کاهش بدهد.

آقای بلخی گفت که بعد از این تلاش جدی‌اش مبارزه با فساد در بخش‌های مختلف این وزارت خواهد بود.

وی افزود: ” با وجود تلاش‌ها، با وجود پیشنهادها، با وجود کوشش‌های زیاد من نتوانستم که هنوز اصلاحات آنچنانیکه بخاطر معارف بیاریم، بخاطر اولاد‌های این سرزمین بیاریم در جلوگیری از فساد بیاریم، تا حالی ما به او موفق نشدیم.”

وزیر معارف افغانستان گفت که در اکثر ولایات افغانستان مکاتب خیالی وجود دارد و در بلخ نیز مسئولان معارف از موجودیت مکاتب، شاگردان و معلمین خیالی به این وزارت گزارش داده‌اند.

اسدالله حنیف بلخی می‌گوید که در اکثر از ولایات امر او اجرا نمی‌شود و در بدل تعیین افراد در بست‌های مختلف توسط مامورین و مسئولان ریاست‌های معارف در ولایات رشوه اخذ می‌شود.

وزیر معارف، بلخ را نیز یکی از همین ولایات دانسته که فساد به گونه گسترده در ریاست معارف آن وجود دارد.

وی در رابطه گفت: ” من امر دادم و امضای خودم است که این آدم کامیاب شده در امتحان ۸۹ نمره گرفته و کسی مقرر‌ش نمی‌کند، نام وی را نمی‌گیرم نام او را برای من گفته اند، گفت در ولایت ولایت بلخ یکی از من ۱۸۰۰ دالر خواسته و کار مرا نمی‌کند”.

وزیر معارف افغانستان می‌گوید که بیش از ۳۰۰۰ معلم جدید در بست‌های مختلف در تمامی کشور به وظیفه گماشته خواهند شد و معاشات‌شان توسط دفتر ( یو اس آی دی) و وزارت مالیه کشور پرداخت خواهد شد.

اسدالله حنیف بلخی روی مشکلات معلمین در سرتاسر کشور بخصوص ولایت بلخ صحبت نموده گفت که اساسی‌ترین نیازمندی معلمین نداشتن سرپناه و پائین بود معاش‌شان است.

آقای بلخی می‌گوید، وزارت معارف در تلاش است با ایجاد اصلاحات و کاهش سطح فساد زمینه باز شدن دوباره مکاتب مسدود را نیز فراهم سازد.

این در حالیست که پیش از این نیز سیگار یا سرمفتیش ویژه ایالات متحده امریکا در امور بازسازی افغانستان از موجودیت فساد گسترده در اداره معارف بلخ گزارش داده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟