اظهارات ضد و نقیض مقام های حکومتی و وضعیت وخیم امنیتی در شهر غزنی

  • انتشار: ۲۱ اسد ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیامنیت و حوادثتیتر 1
  • شناسه مطلب: 46143

در حالی که مقام های امنیتی می گویند که کنترل شهر غزنی را به دست گرفته اند، اما یک خبرنگار در شهر غزنی می گوید که جنگجویان طالبان هنوز هم در حال پیشروی در شهر و آتش زدن دفاتر دولتی هستند.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله امروز در یک کنفرانس خبری گفت که از اثر ضربه هوایی در قریه قلعه کلانتر شهر غزنی به ساعت 2 و نیم بعد از ظهر امروز یک‌شنبه، (47) تن از افراد دشمن کشته شده‌اند.

جنرال محمد شریف یفتلی، رئیس ستاد ارتش افغانستان نیز گفته است که نقاط استراتیژیک شهر غزنی از جمله دفتر مقام ولایت، فرماندهی پلیس، محبس، دفتر امنیت ملی و شماری از دفاتر مهم دولتی در حال حاضر در کنترل نیروهای امنیتی قرار دارد.

آقای یفتلی همچنان گفت که طالبان در سال جاری ولایت‌های غزنی در مرکز، ارزگان در جنوب، فراه در غرب و فاریاب در شمال افغانستان را برای شان اولویت انتخاب کرده بودند اما این ولایت‌ها به شمول غزنی هیچ گاهی از توجه نیروهای امنیتی افغانستان به دور نبوده است.

فرید احمد مشعل، فرمانده پلیس غزنی نیز می‌گوید که طالبان از شهر غزنی عقب زده شده‌اند و اکنون بررسی‌ خانه به خانه در این شهر آغاز شده‌است. او کشته شدن ۱۸ تن از نیروهای امنیتی و زخمی شدن ۱۲ تن دیگر آنان را در نبردها در این شهر تأیید می‌کند.

فرید عمری رئیس رادیو – تلویزیون غزنویان، گفته است، جاده‌های داخل شهر خالی و مردم هراسانند. شبکه‌های مخابراتی و دفتر یکی از اعضای شورای ولایتی به آتش کشیده شده و تمامی رسانه‌ها غیرفعال‌اند. با این حال، در حال حاضر صدای فیری شنیده نمی‌شود و شهروندانی که در نزدیکی حوزه‌های امنیتی سکونت دارند به‌تدریج خانه‌های‌شان را خالی می‌کنند.

اما یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه در محل گفته است که جنگجویان طالبان هنوز هم در حال پیشروی در شهر و آتش زدن دفاتر دولتی هستند. به گفته این خبرنگار، چندین پاسگاه پلیس به کنترل شورشیان درآمده اما همزمان نیروهای پشتیبانی حکومت از کابل رسیده اند و به آهستگی برای مقابله با شورشیان در شهر موضع می گیرند.

باشندگان شهر و مقامات گفته اند که مردم در خانه های خود مخفی شده اند یا کوشش می کنند فرار کنند. این در حالی است که راکت باران، خدمات رسانی را در این شهر مختل کرده است. امان الله کرمانی، معاون شورای ولایتی غزنی به خبرگزاری فرانسه گفته است: «وضعیت نا بسامان است. در غزنی، فقط قوماندانی امنیه، دفتر والی و چند اداره دیگر تحت کنترل نیروهای امنیتی است و بقیه شهر در کنترل شورشیان طالبان می باشد».

در سوی دیگر، توصیف وضعیت غزنی از سوی این افراد، با آنچه حکومت افغانستان و مقامات امریکایی روز شنبه گفتند، بسیار تفاوت دارد. حکومت و مقامات امریکایی گفته اند که نیروهای دولتی به شدت کنترل شهر را در دست دارند و شهر غزنی در معرض محاصره از سوی طالبان قرار ندارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟