اطلاعات نادرست و توهین به مخاطبان

  • انتشار: ۵ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیدیدگاه
  • شناسه مطلب: 36165

انسان از آن‌جا که انسان است، می‌تواند در گفتار و رفتار اشتباه کند اما این را نباید فراموش کرد که بین خطای سهوی و اشتباه عمدی تفاوت فراوانی وجود دارد. خطای سهوی در گفتار، پس از اصلاح کتبی و شفاهی، قابل اغماض است و نباید دنباله آن را گرفت.

مثل این که اشرف غنی ماه گذشته، چادرزنانه را به بی‌همتی تشبیه کرد و پس از تذکار جامعه مخاطب، رسماً معذرت‌خواهی کرد. البته بعضی سخنان او و اطرافیانش سهوی نیست بلکه عمدی است که در راستای فریب جامعه صورت می‌گیرد. بیشتر آمار و ارقام مثبتی که توسط اشرف غنی و تیم سخنگویانش، ارائه می‌شود، یا دروغ و یا هم بزرگنمایی است. البته بزرگنمایی از کارهای دولتی را می‌شود تا حدودی پذیرفت چون هر کسی دوست دارد کارش را بزرگ نشان دهد اما دروغ گفتن و ارائه اطلاعات نادرست، از هیچ کسی پذیرفتنی نیست ولو که رئیس جمهور یک کشور باشد.

همان‌طور که در مطلب «یک معمّای ریاضی» خواندید، اشرف غنی شام دوشنبه دوم دلو، در دیدار با شماری از سران قوم «زدران» در ارگ ریاست جمهوری با ارائه اطلاعات نادرست گفت که افغانستان سالانه 600 میلیون دالر، صادرات جلغوزه دارد. همان شب رسانه‌های تصویری دولت، این خبر را چندین بار تکرار کردند. فردای آن یعنی سه شنبه سوم دلو، این خبر روی خروجی‌های رسانه‌های دولتی مثل دفتر رسانه‌های دولت و وب‌سایت ریاست جمهوری به صورت مکتوب منتشر شد.

اشرف غنی در حالی صادرات سالانه افغانستان را از بابت تولید جلغوزه 600 میلیون دالر عنوان کرد که طبق آمار اداره مرکزی احصاییه افغانستان، مجموع صادرات این کشور در سال 2016 میلادی، 596 میلیون دالر بوده است. همچنین وزارت مالیه افغانستان نیز سه هفته پیش، مجموع صادرات این کشور را در سال 2017 میلادی، 723 میلیون دالر عنوان کرد. با توجه به این امر، اگر اشرف غنی در ارائه آمار، دچار اشتباه و خطا شده باشد، نباید رسانه‌های دولتی رقم 600 میلیون دالر صادرات جلغوزه را بولد می‌کردند و روی آن مانور می‌دادند.

اکنون که این یادداشت در حال  تحریر است، پنجم دلو ساعت 3 بعدازظهر به وقت کابل است. هنوز خبر صادرات 600 میلیون دالری از بابت جلغوزه، روی خروجی‌های رسانه‌های دولتی قرار دارد. بنابر این، اظهارات اشرف غنی اشتباه لفظی نبوده و اگر چنین می‌بود، حداقل وب‌سایت ریاست جمهوری افغانستان این خبر را از روی خروجی برمی‌داشت و یا حداقل قسمت 600 میلیون دالری را اصلاح می‌کرد. دیدگاه بعدی این است که ارگ ریاست جمهوری و لشکر حرّافش، عمداً اطلاعات نادرست ارائه می‌کنند. با توجه به عملکرد سه ساله ارگ ریاست جمهوری، این دیدگاه یعنی ارائه اطلاعات نادرست توسط دولت، به واقعیت نزدیک‌تر است. حتی هفته گذشته، ده‌ها تن از سخنگویان دولت در کابل گردهم آمدند تا بگویند که نباید دروغ بگوییم. ارگ تصور می‌کند که جامعه مخاطبش، مشتی آدم بی‌سواد، بی‌درک و بی‌شعور است و هر چه که گفت، مردم قبول می‌کنند اما ارگ متوجه نیست که اکنون در افغانستان، آدم‌های فراوان با شعوری نیز پیدا می‌شوند که متوجه خلاف‌گویی های دولت شان هستند. بدون مبالغه، در حال حاضر بیشتر مردم افغانستان از جامعه گوسفندی خارج شده و پله‌های آگاهی و شعور را یکی پس از دیگری طی می‌کنند. هدف از تحریر این یادداشت نیز همین است تا به دولتی‌ها بفهماند که مردم گوسفند نیستند تا هر چه را که گفتند، بپذیرند. شاه حسین مرتضوی سخنگوی اشرف غنی، جز دوستانم در فضای مجازی است. این یادداشت روی خروجی صفحه‌اش خواهد رفت. شاید با خواندن آن متوجه شود که در این مملکت افرادی پیدا می‌شوند که از جامعه گوسفندی خارج شده و متوجه اطلاعات نادرست دولت هستند. سایر عزیزان هم که این یادداشت را می‌خوانند، متوجه می‌شوند که همه فیسبوکی‌ها، بادنجان دور قاب ارگ نیستند که همواره حق را ناحق و ناحق را حق جلوه دهند.

مرادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟