اصول عکاسی تبلیغاتی

  • انتشار: ۳۰ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 93428

نقش عکس در کمپاین های تبلیغاتی به اندازه ای مهم است که هیچ چیز دیگری تاکنون نتوانسته است جای آن را بگیرد.

تمام عناصر تبلیغاتی شامل بیلبوردها، تیزرها، مجلات و پوسترها بدون یک عکس جالب چیزی برای گفتن ندارند.

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

به جرأت می توان گفت یگانه چیز ماندگار در اذهان مردم پس از دیدن یک پیام تبلیغاتی همان عکس است.

عکس برای لحظه ای هم که شده مخاطب خود را وادار می سازد نگاهی به محصول بیندازد.

به عبارت ساده تر باید گفت عکس های تبلیغاتی که تصویری خارق العاده از محصولات را به نمایش می گذارند در نهایت مخاطب را به خرید وادار می سازند.

با ما همراه باشید تا عکس تبلیغاتی را به خوبی بشناسید:

عکس تبلیغاتی را با عکس تجاری اشتباه نگیرید!

یکی از نکات اساسی که تولید کنندگان محصولات و صاحبان صنایع تولیدی باید به آن توجه داشته باشند تفاوت میان عکس تبلیغاتی و عکس تجاری ست چون در بسیاری مواقع این دو به اشتباه به جای همدیگر به کار می روند.

شناختن صحیح تفاوت بین این دو به شما کمک می کند در تبلیغات چاپی و آن لاین خود به هدف اصلی استراتژیک خود که همان بازاریابی مناسب است نزدیک تر شوید.

با توجه به اهداف تعیین شده عکس ها نیز ویژگی های خاص خود را می طلبد.

یک عکاس خلاق و زبده می تواند تصویری واقعی آمیخته با خیال از یک محصول را خلق کرده سبب فروش آن شود.

ویژگی های عکس تبلیغاتی

یک عکس تبلیغاتی سعی می کند به گونه ای از الگوها، اشکال، خطوط و فضا استفاده کند که ارتباط آنها بیشترین تاثیر را داشته باشد.

به عبارت دیگر اینکه بتوان موضوع را با قدرتمندترین و موثرترین شیوه ها به نمایش گذاشت هدف یک عکس تبلیغاتی ست.

در این راستا ترکیب بندی در عکس تبلیغاتی اهمیتی دو چندان یافته است. عکاس در ترکیب بندی خود آزاد است اما باید توجه داشته باشد که عکسش تاثیرگذار باشد.

در عکاسی تبلیغاتی نام محصول اهمیت فراوان دارد و گاهی از خود محصول هم مهمتر به شمار می رود بنابراین در ترکیب بندی یک عکس تبلیغاتی نام محصول باید نمود بیشتری داشته باشد.

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

سایه در عکس تبلیغاتی

استفاده از سایه در عکس های تبلیغاتی بستگی به هدف عکس دارد اما سایه در ترکیب بندی عکس ها بیشترین کاربرد را دارد.

این درست که عکس بدون سایه واضح تر و شارپ تر است اما هیچ قانونی وجود ندارد که استفاده از سایه را در عکس های تبلیغاتی ممنوع کند.

اهداف عکس تبلیغاتی

معرفی جایگاه برتر شرکت های تولیدی و تبلیغ و نمایش مستقیم محصولات یک شرکت از اهداف اصلی یک عکس تبلیغی ست.

عکاس تبلیغاتی باید بتواند محصول مد نظر را به بهترین شکل وجذاب ترین شیوه به مخاطب نشان دهد و در نهایت وی را به خرید ترغیب نماید.

این عکس ها باید سرشار از انرژی باشند و پیام خود را به ساده ترین و شفاف ترین راه بازگو نمایند.

در این راستا، عکاس مجبور است از محصول مورد نظر چندین عکس گرفته در نهایت بهترین را انتخاب نماید.

عکس های تبلیغاتی نباید پیش زمینه و سایه داشته باشند اگرچه استثنائاتی هم وجود دارد. ترکیب بندی و فضای رنگ در یک عکس تبلیغاتی نقش پررنگی دارد.

تکنولوژی و عکس تبلیغاتی

همان طور که دیدید گرفتن یک عکس تبلیغاتی محدودیت های زیادی را برای یک عکاس ایجاد می کند.

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی اما بسیاری از این محدودیت ها برداشته شده است.

این پیشرفت در تکنولوژی باعث شده عکاسان در استودیوهای مجهز و لوکس پا به عرصه عکاسی تبلیغاتی بگذارند و در همکاری نزدیک با خانه های مد، رستوران ها و دیگر شرکت های صنعتی پول های کلانی به جیب بزنند.

عکاس حرفه ای و دوربین های دیجیتال

در گذشته تمرکز زیادی بر عکاسان حرفه ای در استودیوهای نه چندان مجهز می شد اما امروزه با حفظ جایگاه عکاسان حرفه ای ظهور دوربین های پیشرفته دیجیتالی کمک زیادی به عکاسان حرفه ای در خلق تصاویر زیبا و خارق العاده که بتواند در دم مشتری را مجاب به خرید یک محصول کند، کرده است.

جایگاه سنتی عکاسان هنوز هم باقی ست اما یک استودیو برای موفقیت در کار عکس های تبلیغاتی باید تجهیزات و فضای کافی را در اختیار عکاسان قرار دهد.


مراحل تکامل عکاسی تبلیغاتی

این درست که سرعت بالای پیشرفت دنیای تبلیغات سبب شده بسیاری از اصول عکاسی استودیویی هنوز حالت قدیمی را داشته باشند اما این نکته نباید شما را از عکاسی تبلیغاتی مأیوس کند.

به عبارت دیگر از آزمون و خطا در عکاسی تبلیغاتی هراسی نداشته باشید. در  اولین سال های عکاسی استودیویی، فراهم کردن نور کافی برای  عکاسان یک مشکل کلان به شمار می رفت.

دوربین ها بسیار ابتدایی بودند، روزنه دیافراگمی و لنزها با توانایی های امروز وجود نداشت و لایه های حساسی که به اندازه کافی به نور حساس باشند در دسترس نبود.

برای رفع این مشکل استودیوها مجبور بودند در سقف استودیو روزنه هایی ایجاد کنند تا نور خورشید به داخل بتابد و فضا را به اندازه کافی روشن سازد.

این روش هم در بسیاری مواقع پاسخگو نبود چون کافی بود آب و هوا تغییر کرده ابرهای سیاه آسمان را بپوشاند و تاریکی فضای داخل استودیو را به همراه داشته باشد.

دوربین ها فاقد نور فلاش بودند و اگر هم وجود داشت یک بار مصرف بود. برعکس امروز که می توان از یک نور فلش هزاران بار استفاده کرد در گذشته هر فلش فقط یک بار مورد استفاده قرار می گرفت.

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

به هر صورت اینک که عکس تبلیغاتی را شناختید بدون شک راحت تر می توانید محصولات مورد نظر خود را بخرید چون می دانید که آنچه یک عکس تبلیغاتی از یک محصول نشان می دهد ممکن است واقعی نباشد.

عکاس تبلیغاتی با ترفندها و شگردهای خاص خود و استفاده از تکنیک هایی چون ترکیب بندی و سایه می تواند تصاویری جذاب از یک محصول ایجاد کند و شما را به نوعی وادار به خرید کند.

اگر تحت تاثیر یک عکس تبلیغی محصولی را خریدید و به خانه آوردید اما در  کمال تعجب دیدید هرگز با آن چیزی که در  عکس نشان داده شده متفاوت است، تعجب نکنید چون این معجزه یک عکاس تبلیغاتی ست که شما را به بند کشیده است!