اصول عکاسی با موبایل/ ۸ ترفند ساده که شما را در عکاسی حرفه ای میکند

  • انتشار: ۲۵ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74245

اصول عکاسی با موبایل، مسئله ای است که امروزه بیشتر از هر زمان دیگری یادگیری آن موارد استفادۀ فراوان دارد. این روزها دیگر مثل قدیم ترها از دوربین های عکاسی مگر در مواقع حرفه ای، استفاده ای نمی‌شود.

با وجود موبایل هایی که علاوه بر موبایل بودن یک دوربین عکاسی تمام عیار هم هستند دیگر کمتر از دوربین های عکاسی برای تصویر برداری استفاده می‌شود.

به همین دلیل لازم است نکاتی را در خصوص اصول عکاسی با موبایل بدانیم. اگر شما هم جزء آن دسته افرادی هستید که دوربین های تان را غلاف کرده و از موبایل تان به جای دوربین استفاده می‌کنید این مقاله را بخوانید.

اصول عکاسی با موبایل مثل حرفه ای ها:

همه می‌توانند با گوشی موبایل خود عکاسی کنند، ولی اگر بخواهیم به یک نتیجۀ خوب از عکاسی مان برسیم باید مهارت هایی را در این زمینه کسب کنیم.

اصول عکاسی با موبایل

با موبایل می‌توان عکس های فوق العاده ای گرفت به شرط اینکه نکات مهمی چون، فولو و فوکوس، نور، ترکیب، ویرایش و… را در آن رعایت کنیم. با ما همراه باشید؛

لنز دوربین موبایل:

لنز گوشی موبایل به دلیل اینکه بیشتر در جیب و یا کیف قرار دارد ممکن است کثیف شود. گرد و خاک هوا، چربی، اثر انگشت و… می‌تواند باعث کثیف شدن لنز گوشی موبایل شما شود.

این عوامل باعث می‌شوند عکسی که با گوشی می‌گیرید از کیفیت بالایی برخوردار نباشد. اگر شیشۀ لنز دوربین موبایل کثیف باشد مانع ورود نور شده، عکس شما تار و کدر می‌شود.

هر بار که گوشی خود را برای گرفتن عکس خارج می‌کنید لنز آن را با دستمال نرم که مخصوص لنز است تمیز کنید. دستمال ها و پارچه های خشن باعث می‌شود لنز شما خراشیده شود.

فوکوس دوربین موبایل:

در هنگام گرفتن عکس باید به اینکه سوژۀ عکس در فوکوس کامل باشد توجه کنید. در اکثر گوشی های هوشمند برای اینکه نقطۀ فوکوس را مشخص کنید کافی است آن نقطه را روی صفحه لمس کنید.

اگر سوژۀ عکس شما متحرک باشد، حتما قبل از عکس گرفتن نطقۀ فوکوس را پیدا کنید تا از فوکوس کامل بر روی سوژۀ مورد نظر اطمینان حاصل کنید.

نور صفحۀ عکس:

در گوشی های آیفون و بیشتر تلفن های هوشمند، زمانی که شما بر روی صفحۀ گوشی ضربه می‌زنید، از همان نقطۀ فوکوس میزان نوردهی نیز تنظیم می‌شود.

توجه به نور صفحۀ دوربین یکی دیگر از اصول عکاسی با موبایل است. اگر تنظیم نوردهی را به دوربین واگذار کنید عکس شما خیلی ایده آل نخواهد بود.

مثلا اگر سوژۀ مورد نظر شما در قسمت تاریک کادر قرار گرفته باشد، این باعث می‌شود که عکس به کلی تاریک، یا زیادی روشن شود.

سعی کنید در این موارد از تنظیم دستی گوشی برای میزان نوردهی استفاده کنید. به عنوان مثال گوشی آیفون برای تنظیم دستی نوردهی، در هنگام ضربه زدن برای فوکوس آیکون خورشید ظاهر می شود که برای کم و زیاد کردن نور صفحه کافی است
 صفحه را به سمت بالا یا پایین لمس کنید.

زوم دیجیتال دوربین موبایل:

تقریبا همۀ گوشی های هوشمند مجهز به قابلیت زوم از طریق باز و بسته کردن دو انگشت روی صفحۀ نمایش هستند.
متأسفانه در اکثر گوشی ها این زوم دیجیتالی است، یعنی وقتی روی سوژه زوم می‌کنید عکس شما برش می خورد و از کیفیت آن کاسته می‌شود.

اگر می خواهید از یک سوژه در نقطۀ دورتر عکس بگیرید بهتر است از زوم دیجیتال استفاده نکنید، سعی کنید نزدیک تر بروید و عکس خود را بردارید.

و اگر امکان نزدیکتر رفتن برای شما فراهم نبود نیز از زوم گوشی خود استفاده نکنید، از همان فاصله عکس را بگیرید.

بعد از آن می‌توانید عکس در حالت ویرایش خودتان برش بدهید. این کار کنترل شما را بر روی قسمت هایی از عکس که می‌خواهید حذف کنید بیشتر می‌کند.

ثابت نگهداشتن موبایل:

در هنگام عکاسی به خصوص زمانی که می‌خواهید با نور کم عکس بگیرید، باید دوربین را کاملا بی حرکت نگه دارید. به دلیل اینکه در نور کم، دوربین موبایل مجبور است برای اینکه نور کافی را در سنسور داشته باشد از سرعت شاتر خود کم کند.

در این حالت هر لرزش یا حرکت دوربین تصویر تاری را به شما خواهد داد، پس سعی کنید گوشی را محکم با هر دو دست نگه دارید یا به جایی تکیه دهید.

قانون یک سوم:

نور دهی و فولو و فوکوس به عنوان اصلی از اصول عکاسی با موبایل مورد اهمیت هستند، علاوه بر اینها ترکیب بندی مناسب هم بسیار مهم است.بدون اینکه ترکیب بندی خوبی داشته باشید نتیجۀ عکاسی شما چندان خوب نخواهد بود.

قانون یک سوم یکی از تکنیک های ترکیب بندی در هنر عکاسی است. با استفاده از این قانون می‌توانید از سوژه‌ها عکس های جذاب‌تری بگیرید.

قانون یک سوم به ما می‌گوید، کادر صفحه عکاسی را با دو خط عمودی و دو خط افقی فرضی تقسیم بندی کنید.
بعد از این کار، عناصری را که در صحنۀ عکاسی برای شما مهم است در مسیر این خط های فرضی یا نقطۀ تلاقی آن ها با هم قرار بدهید.

باید سوژۀ عکاسی شما روی یکی از خط های عمودی فرضی قرار بگیرد. با رعایت این قانون تصاویر جذابتر را با ترکیب بندی مرکز گریز می‌توان خلق کرد.

دوربین گوشی های هوشمند برای کمک به ترکیب بندی، تقسیمات یک سوم را روی صفحه نمایش خود دارند. برای یک ترکیب بندی درست این قسمت را فعال نگه دارید تا بعدها راحت تر بتوانید به صورت ذهنی انجام دهید.

زوایای دید:

از دیگر اصول عکاسی با موبایل توجه به زاویۀ دید در عکاسی است. در هر جایی که عکاسی می‌کنید بهتر آن است که از سوژه های خود در زوایای مختلف عکس بگیرید. اینکه فقط در حالت ایستاده تصویر سوژۀ خود را بردارید کار عکاسان تازه کار است.

از مزایای عکاسی با موبایل این است که به دلیل وزن و حجم کم آن می‌توان در حالت ها و زوایای مختلف عکس‌ برداری کرد.

سعی کنید چندین عکس از یک سوژه بگیرید تا اگر به هر دلیلی مشکلی برای یک عکس پیش آمد نمونۀ دیگری از آن را داشته باشید.

حالت پانوراما:

بعضی اوقات شرایطی پیش می‌آید که یک دوربین استاندارد نمی‌تواند از پس عکاسی آن برآید. شاید بخواهید در صفحه یک عکس عریض داشته باشید ولی در یک قاب نتوانید بگنجانید.

برای مثال شما می‌خواهید از یک منظرۀ گسترده یا یک ساختمانی عریض عکس بگیرید. در این شرایط حالت پانورامای گوشی به کمک شما می‌آید.