اصول طراحی لباس

  • انتشار: ۱۲ سنبله ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 93504

صنعت پوشاک در مقایسه با دیگر صنایع با تغییرات بیشتری به پیش می رود و این مساله طراحان را ملزم می سازد با جدیدترین مدل ها و طرح های لیاس آشنایی کامل داشته باشند تا از بازار فروش عقب نمانند.

اصول طراحی لباس
اصول طراحی لباس

چهار اصلی که در صنعت پوشاک همواره در حال تغییر است عبارتند از «فرم، جزئیات، رنگ و بافت.» هر طراح بسته به ذوق و هنر خود کافی ست  در یکی از این اصول چهارگانه تغییر ایجاد کند تا یک طرح جدیدی به بازار عرضه کرده پول خوبی به جیب بزند.

در صورتیکه به  اصول طراحی لباس علاقه مند هستید، با ما در این مطلب همراه شوید:

معرفی چهار اصل در طراحی لباس

فرم

همان طور که گفته شد هرگونه تغییر در چهار اصل در طراحی منجر به ایجاد یک طرح جدید می شود. اولین اصل فرم لباس است که در اولین نگاه به چشم می آید.

فرم ها به طور کلی به گروه های «فرم A، فرم ساعت شنی، فرم استوانه ای، فرم پف دار و فرم استوانه ای» تقسیم می شوند. در فرم «ای» بالاتنه تنگ و چسپان و پایین تنه آزاد و گشاد است.

فرم ساعت شنی دارای کمری تنگ و چسپان و بالا و پایین تنه یکسان از لحاظ گشادی می باشد. در فرم استوانه ای لباس های صاف و یکسان به نظر می رسد.

در فرم گوه ای قسمت بالا تنه گشاد و پایین تنه تنگ می باشد. فرم پف دار هم در قسمت بالا تنه بسیار تنگ اما در قسمت باسن حجم دار است.

جزئیات

اصل جزئیات که به جذاب بودن لباس ها اشاره می کند شامل نوع برش، دوخت، دکمه ها وفرم آستین و یقه می باشد. استفاده از اپل، تزئینات و غیره در لباس ها به اصل جزئیات بر می گردد.

بافت

بافت نیز یکی از اصول چهارگانه طراحی لباس می باشد. نوع پارچه ای قرار است در لباس دوختن از آن استفاده شود دراین بخش قرار می گیرد.

شل و سفت بودن بافت پارچه، سبک و سنگین بودن پارچه و نرمی و لطافت یا زبری آن همه وهمه در طراحی لباس نقش دارد.

رنگ

رنگ پارچه چهارمین اصل در طراحی ست که طراحان باید مدنظر داشته باشند. رنگ ها در هر فصل سال تغییر می کند و شما هم بدون شک شنیده اید که می گویند مثلا رنگ امسال «صورتی»ست.

بژ، قهوه ای و سیاه و سفید از جمله رنگ هایی هستند که بیشتر در لباس های فصول مختلف استفاده می شوند.

اصول طراحی لباس
اصول طراحی لباس

اولین طراح لباس که بود؟

دنیای طرح و مد که امروز در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفته و به قول بزرگ ترها باید عجله کرد و الا پارچه را به خیاط نرسانده مد عوض می شود، خود مدیون چارلز فردریک ورث می باشد.

قبل از اینکه وی خانه طراحی خود را در پاریش تاسیس کند، خیاطان لباس های مشتریان خود را براساس مدهای لباس موجود در آن زمان که از مد لباس های سلطنتی گرفته شده بود می دوختند.

فردریک اما در قرن نوزدهم میلادی اولین کسی بود که دیگر از خواسته های مشتریانش پیروی نکرد و به جای آن به آنها مد لباس پیشنهاد داد. خانه طراحی او در حقیقت سرآغاز هنر طراحی در جهان به شمار می رود.

چگونه می توان یک طراح خوب شد؟

از آنجایی که طراحی لباس در گروه کارهای هنری تعریف شده شما اگر به این حرفه علاقه دارید قبل از هرچیز باید یک شخصیت هنری داشته و خلاق باشید.

همین طور باید در نقاشی توانا باشید تا بتوانید ایده های خود را روی کاغذ ترسیم نمایید. منظور این نیست که یک نقاش حرفه ای باشید بلکه در ترکیب رنگ ها، تن و سایه مهارت کافی داشته باشید. گفته شده قدرت تخیل در طراحی لباس نقش برجسته ای دارد: باید بتوانید طرح خود را به صورت سه بعدی در ذهن مجسم نمایید.

همین طور باید مهارت کافی در کار با پارچه و دیگر منسوجات آن هم به صورت خلاقانه را داشته باشید. تغییرات در مد را به صورت مستمر از طریق خواندن مجلات، کتاب های تاریخی و وب سایت ها دنبال نمایید. به هر صورت طراحی لباس مستلزم دوست داشتن هنر است.

از ایده تا طراحی لباس

همان طور که دیدید یک طرح از مرحله ایده تا پیاده شدن مستلزم برخی مهارت ها می باشد. در مرحله ایده «شناخت رنگ، استایل های مختلف و جنس پارچه» از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در مرحله پیاده کردن ایده باید به مهارت های نقاشی، طراحی مانکن و فیگورهای مختلف تسلط کافی را داشته باشید. پس از این دو مرحله باید در پیاده کردن الگو روی پارچه مناسب و برش استاد باشید.

استایل های مختلف

اگر دوست دارید اصول طراحی لباس را یاد بگیرید، قبل از هرچیز باید اصول اولیه این هنر را بشناسید چون یک اشتباه کوچک در طراحی لباس می تواند کل زیبایی آن را از بین ببرد.

شناخت استایل های مختلف در کنار آشنایی کامل با رنگ ها و نحوه دوخت لباس در این بخش مهم به شمار می روند.

طراحی و ترسیم  الگو

یک طراح برای پیاده کردن الگوهای ذهنی خود باید در کار ترسیم مهارت کافی را داشته باشد. یک طراح باید قبل از صرف هزینه و زمان ایده خود را ترسیم کند.

طراحی مد معمولا به دو صورت انجام می شود: یکی روش مبتدی ست که در آن از طرح های آماده استفاده می شود و طراح فقط به آن لباس می پوشاند و دومی روش پیشرفته است که طراح خود فیگور را کشیده و سپس لباس برای آن ترسیم می کند.

اصول طراحی لباس
اصول طراحی لباس

در بخش طراحی الگو شما ایده خود را به لباس تبدیل می کنید. در طراحی الگو باید قادر باشید «بدن را برای طراحی الگو اندازه گیری کنید، الگوی پایه را با استفاده از اندازه های بدن طرح کنید، برای بالا تنه، دامن و شلوار الگوی اولیه را طراحی نمایید، بتوانید  الگوی اولیه را به الگوی پیچیده تبدیل نمایید و در نهایت توانایی طراحی الگوی لباس مجلسی» را داشته باشید.

به هر صورت آشنایی با اصول طراحی لباس به شما کمک می کند در صورت علاقه به این کار یک طراح حرفه ای شوید و با ارائه طرح های خوب دنیای مد و فشن را دچار تغییر و تحول نمایید.