اشرف غنی و محکمه بین المللی جزایی

  • انتشار: ۲۲ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 114612
اشرف غنی

شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون حقوق بشر گفت که حکومت (اشرف غنی ) از محکمه بین المللی جزایی در خواست نموده که بررسی جنایات جنگی، کشتارهای هدفمند و کشتارهای دستجمعی در رابطه با قوم یا مذهب را که بخشی از جنایات ضد بشری و جنایات نسل کشی ( هزاره ها و شیعه ها، سیکها و هندو ها) را در افغانستان به تعویق بیاندازد.

چرا ؟ او از چه میترسد و کی را محافظت میکند ؟
در اوایل دهه ۲۰۰۰، حامد کرزی با پروژه “عدالت انتقالی” که با الهام از آنچه که در افریقای جنوبی نلسون ماندلا در مورد اجرای عدالت علیه نظام نژاد پرستی و به هدف آشتی ملی، توسط رئیس قبلی کمیسیون مستقل حقوق بشر، سیما ثمر، تهیه شده بود مخالفت نموده و مانع عملی شدن آن گردید. در آن زمان با وضاحت دو گروه شامل جنایتکاران جنگی بودند : طالبان و جنگ سالاران جهادی. این آخرین ها بعد ازاینکه نقش میلیشیای مسلح امریکا را در جنگ علیه طالبان بازی نمودند تا چند سال پایه های “جمهوری اسلامی افغانستان” را تشکیل میدادند. ازاین جهت برای امریکا و دولت دست نشانده او محکمه قسیم فهیم، عطا محمد نور، ژنرال دوستم، اسمعیل خان، سیاف … و یاد آوری مسئولیت آنهایی که دیگر نبودند، بویژه احمدشاه مسعود و عبدالعلی مزاری، حداقل در جنگهای ویرانگر کابل، ناممکن بود.

امروز برای حمایت از کی، از طالبان است که اشرف غنی را وادار میکند که از بررسی جنایات جنگی و جنایات ضد بشری توسط محکمه بین المللی جزایی جلوگیری کند ؟ برای حمایت از جنایات جنگی فاحش نیروهای خارجی، بویژه امریکا، انگلستان، استرالیا … است ؟ برای حمایت از جنایات جنگی که دولت افغانستان علیه مردم ملکی مرتکب شده ؟ ….

دکتر کریم پاکزاد

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟