اشرف غنی: وزارت داخله قلب فساد است و وزارت خارجه قومی اداره می شود

  • انتشار: ۱۹ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 21998

محمد اشرف غنی، رییس جمهور معتقد است، که وزارت امور داخله مرکز فساد اداری در میان نهادهای امنیتی است و وزارت خارجه قومی و غیرقانونی اداره می شود.

در سومین کنفرانس سالانۀ اتحادیۀ اروپا برای مبارزه با فساد، محمد اشرف غنی گفت که تا به حال ملیون‌ها دالر به گونۀ غیر شفاف در افغانستان به مصرف رسیده و اصلاحات باید به گونۀ اساسی تطبیق گردد.

در این کنفرانس فرستادۀ ویژۀ اتحادیۀ ارپا در افغانستان، فرستادۀ ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان و مقام‌های بلندپایۀ حکومت وحدت ملی و نمایند‌گان کشورها حضور داشتند.

رییس جمهور گفت که وزارت امور داخله قلب فساد است که این قبول قبول نیست در حالی که وزارت دفاع به صورت درست به پیش می‌رود و وزارت داخله هم باید چنین باشد.

آقای غنی یادآور شد که ما در دو نیم سال گذشته قرار نداریم که میکانیزم درست برای اصلاحات وجود نداشت و با تغییرات در نهادهای حکومتی و روی‌کارآمدن نسل جدید، تلاش‌ها برای مبارزه با فساد با جدیت جریان دارد.

رئیس جمهور همچنین گفت که در یکی از سفارت ها از چهار نفر یک نفر به زبان انگلیسی صحبت نمی تواند، در حالیکه آنجا باید انگلیسی حرف بزنند، این نشان دهنده آنست که مقرری ها در وزارت خارجه قومی و غیرقانونی بوده است.

به گفتۀ اشرف غنی، در بخش تدارکات ۹۰۰ قرارداد تا به حال بررسی گردیده که پیش از این به هیچ اصول مطابقت نداشته و در گمرکات نیز تلاش‌هایی برای جلوگیری از ضایع‌شدن پول صورت گرفته‌است.

او این را هم گفت که من و داکتر عبدالله رییس اجرایی تعهد سیاسی قوی بر مبارزه با فساد و آوردن اصلاحات داریم و متعهد هستیم تا اصلاحات را به همه ادارات انکشاف دهیم.

فرانز مایکل میلبن، فرستادۀ ویژۀ اتحادیۀ اروپا در افغانستان در این کنفرانس گفت که با توجه به تلاش حکومت افغانستان در امر مبارزه با فساد، وضعیت اکنون در حال به‌ترشدن است.

این در حالی‌ست که حکومت افغانستان در سال‌های گذشته همواره یکی از سه کشور فاسد در میان کشورهای جهان به شمار می‌رفت.

اما سال گذشتۀ میلادی در گزارشی که از سوی سازمان شفافیت بین‌الملل به نشر رسید، افغانستان صعود هفت پله‌یی داشت و یکی از دلایل این مسئله، ایجاد مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد گفته شد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟