اشرف غنی: هیچ تعهدی برای آزادی ۵ هزار زندانی طالبان وجود ندارد

  • انتشار: ۱۱ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 79381
اشرف غنی

اشرف غنی امروز در یک نشست خبری درباره توافقنامه صلح آمریکا و طالبان که روز گذشته در دوحه قطر امضا شد گفتگو کرد.

وی در این نشست خبری تاکید کرد که هیچ تعهدی برای آزادی ۵ هزار زندانی طالبان وجود ندارد و ما این موضوع را به‌صورت شفاف با خلیلزاد و مقامات دیگر آمریکا در میان گذاشته‌ایم.

رئیس جمهور تصریح کرد که رهایی زندانیان طالبان از زندان‌های افغانستان جزو اختیارات ایالات متحده آمریکا نیست. این موضوع می‌تواند بخشی از مذاکرات بین‌الافغانی باشد اما نمی‌تواند پیش‌شرطی برای گفتگوها باشد.

این در حالی است که موضوع آزادی زندانیان طالبان از زندان های دولت افغانستان یکی از موارد توافقنامه آمریکا با طالبان است که روز گذشته در قطر به امضا رسید.

غنی همچنین بیان داشت که کاهش خشونت‌ها ادامه خواهد داشت و مذاکرات صلح نیز متعلق به هر دو طرف است.

اشرف غنی اظهار داشت: هیات مذاکره کننده صلح با طالبان از سوی دولت تعیین خواهد شد و اختیارات هیات مذاکره کننده با طالبان در مذاکرات بین‌الافغانی را کابل تعیین خواهد کرد.

رئیس جمهور بیان داشت: هیات مذاکره کننده با طالبان در مذاکرات بین‌الافغانی متشکل از حداقل هشت نفر خواهد بود و تصمیم‌گیرنده آخر در مذاکرات بین‌الافغانی، پارلمان و لوی جرگه عمومی است.

اشرف غنی همچنین گفت که تیم مذاکره کننده با طالبان طی ۹ روز آینده تشکیل خواهد شد.

وی افزود: تاکنون میان دو طرف مذاکرات بین‌الافغانی اعتمادسازی نشده است.

اشرف غنی همچنین بیان داشت: هیات گفتگو کننده صلاحیت مذاکره روی سرنوشت ریاست جمهوری را ندارد. هیچ کس نمی‌تواند خودش را رئیس جمهور اعلام کند و مرجع این امر، کمیسیون انتخابات است.

وی افزود: اگر لوی جرگه افغانستان از من بخواهد، من از پست خود کنار خواهم رفت؛ من دیکتاتور نیستم و حدود صلاحیت من را ملت افغانستان تعیین کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟