اشرف غنی: همه وزرا چهره های جدید خواهند بود

  • انتشار: ۱۳ قوس ۱۳۹۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 1571

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در سخنان خود در نشست وزیران خارجه ناتو گفت که حکومت وی متعهد به اصلاحات در حکومت و برداشتن گام های عملی در برابر فساد اداری است و  میخواهد در راستای اصلاحات در حکومت گام های عملی بر می دارد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از پژواک، رییس جمهور همچنان روی خودکفایی افغانستان از نگاه اقتصادی تاکید ورزید و گفت که این کشور نمی خواهد برای همیش بار دوش جامعه بین المللی باشد.

غنی خاطرنشان ساخت که حکومت وحدت ملی در دو تا چهار هفتۀ آینده کابینه جدید را به شورای ملی معرفی می کند.
بر اساس معلومات رییس جمهور همه نامزد وزیر ها چهره های جدید خواهند بود که بر اساس شایستگی، حسابدهی و تعهد انتخاب می شوند.
وی همچنان از موجودیت چهار زن در کابینه ٢٦ نفری نیز یادآوری نمود.

در عین حال رییس جمهور افغانستان در بیانیۀ خود به اجلاس وزرای خارجه ناتو از پایان ماموریت رزمی و آغاز ماموریت جدید این سازمان در افغانستان استقبال نمود.
غنی گفت که هرچند نیروهای افغان جوان هستند اما بر توانایی آنان اطمینان دارد و آماده وظیفه مقدس شان که همانا دفاع از کشور شان است، هستند.
اما رییس جمهور گفت که تا هنوز افغانستان آماده نیست که همه کارها را به تنهای انجام بدهد. او گفت بخاطر اینکه بتوانیم اهداف تعین شده دهه تحول دست بیابیم به همکاری دوامدار جامعه جهانی، مخصوصا کشور های چارچوب امریکا، جرمنی، ایتالیا و ترکیه نیاز داریم.

او در عین حال خاطر نشان ساخت که افغانستان به هیچ عنوان خواستار کمک های دایمی جامعه جهانی نیست تا برای همیش بار دوش باشد، بلکه می خواهد به خودکفایی برسد.

رییس جمهور گفت که حکومت وحدت ملی حمایت اکثریت قاطع مردم افغانستان را دارد و در کنار آن رهبری حکومت ارادۀ سیاسی برای اصلاحات گسترده دارد.
وی تصویب موافقتنامه های امنیتی با امریکا و ناتو از سوی شورای ملی افغانستان را به گونۀ مثال یاد کرد که اکثریت مطلق اعضای شورا از تصمیم حکومت پشتیبانی کردند.

رییس جمهور حضور دوامدار نیروهای بین المللی در افغانستان را برای ثبات و آرامی افغانستان مهم خواند.
وی با اظهار تاسف گفت که هنوز هم مشکل ناامنی وجود دارد ویکی از اولویت ها است که روی آن کار شود اما خوشبختانه که مردم افغانستان حالا ماهیت جنگ تحمیلی را درک کرده اند و کاملا با نیروهای امنیتی شان همکاری می کنند.

او گفت که این همکاری رهبری حکومت وحدت ملی را قادر می سازد نیروهای امنیتی را به صورت درست مدیریت و رهبری کند.
رییس جمهور به کارهای که پس از بدست گرفتن زمام امور و تشکیل حکومت وحدت ملی انجام داده است نیز اشاره نمود و گفت تعهداتی که با مردم سپرده بود، بر اساس عمل کرده و به آن ادامه می دهد.

وی از بازگشایی قضیه کابل بانک به عنوان اراده جدی حکومت در برابر فساد یاد کرد و گفت که در برابر فساد قاطعانه می ایستد آن را در صدر برنامه های خود قرار می دهد و به هیچ عنوان نمی گذارد نادیده گرفته شود.

او همچنان یادآوری نمود که افغانستان سهم خود در بودجه سکتور امنیتی را افزایش می دهد و آن را به ٧٥٠ میلیون دالر می رساند.
وی همچنان برا تامین ثبات در منطقه روی همکاری های منطقوی میان کشورها تاکید ورزید و گفت که حکومت وی می خواهد همکاری های اقتصادی را رشد بدهد.
رییس جمهور گفت که اصل بعدی کار حکومت وحدت ملی همکاری جهانی است، به این معنی که افغانستان باید از مرکز دور باطل یا حلقه خبیثه به یک حلقه فاضله مبدل شود.

وی همچنان اطمینان داد که پروسه صلح به تمام معنی جامع به پیش برده شود و تمام اختلافات سیاسی از طریق راه حل سیاسی حل شود. و در عین حال تاکید ورزید که به هیچکس اجازه نمی دهد از خاک افغانستان برای اهداف خیالی و شوم استفاده کند.

وی بدون اینکه از کشوری نام ببرد گفت که بعضی کشورها بسیار کوتاه بین هستند، همکاری ها و منافع درازمدت را قربانی منافع کوتاه مدت می کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟