اشرف غنی فرمان آزادی ۵ هزار زندانی طالبان را صادر کرد

  • انتشار: ۲۱ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 81011
اشرف غنی

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری اعلام کرد که محمد اشرف غنی فرمان آزادی ۱۵۰۰ زندانی طالبان را قبل از آغاز مذاکرات بین الافغانی و ۳۵۰۰ تن دیگر را در جریان مذاکرات و به شرط کاهش چشمگیر خشونت‌ها صادر کرده است.

صدیقی افزود که فرمان اشرف غنی چهار ماده دارد و به مناسبت آغاز و انجام مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و گروه طالبان صادر شده است.

در ماده اول این فرمان آمده است: زندانیانی که با استفاده از این فرمان رها می‌شوند، مکلف به ارائه تعهد کتبی مبنی بر عدم برگشت صفوف جنگ بوده و رهایی آنان بعد از تکمیل روند بایومتریک صورت می‌گیرد.

رئیس جمهور در ماده دوم این فرمان گفته است: «عفو مجازات و رهایی تعداد ۱۵۰۰ محبوس مربوط به گروه طالبان به نشانه حسن نیت از محبس و توقیف خانه پروان از تاریخ ۲۴ حوت/ اسفند سال جاری آغاز می‌گردد. در هر روز ۱۰۰ تن از محبوسین مربوط به گروه طالبان با در نظرداشت سن، وضعیت صحی و مدت حبس باقی‌مانده رها گردند.»

بر اساس ماده سوم این فرمان، بعد از آغاز و در جریان مذاکرات طالبان و دولت افغانستان، در هر دو هفته به تعداد ۵۰۰ تن از زندانیان طالبان که مجموع آن‌ها به ۳ هزار و ۵۰۰ تن می‌رسد، مشروط بر کاهش چشمگیر خشونت‌ها آزاد می‌شوند.

اشرف غنی در ماده چهارم این فرمان تطبیق آن را به دفتر شورای امنیت ملی سپرده است.

گفتنی است که آزادی ۵ هزار زندانی طالبان یکی از مواد توافقنامه آمریکا و طالبان بود. اشرف غنی ابتدا با این مساله مخالفت کرد، اما پس از برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری اش وعده داد که فرمان آزادی زندانیان طالبان را صادر کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟