اشرف غنی: طالبان وزن سیاسی خود را تنها در میز مذاکره می تواند تثبیت کند نه در میدان جنگ

  • انتشار: ۴ جوزا ۱۳۹۹
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 86581

اشرف غنی، رئیس جمهور در پیامی به مناسبت عید فطر گفت: طالبان یک واقعیت جامعه افغانستان است اما وزن سیاسی خود را تنها در میز مذاکره می‌تواند ثبیت کند نه در میدان جنگ.

وی اظهار داشت: می‌خواهیم به عنوان یک دولت مسئول یک قدم دیگر هم برداریم و اعلام کنیم که در رهایی زندانیان طالبان اقدامات جدی صورت خواهد گرفت، در عین حال به طالبان اعلام می‌کنیم که زندانیان قوای امنیتی و دفاعی کشور را به زودی آزاد کنند.

رئیس جمهور افزود: «بعضی از حلقات به طالبان این فهم را داده که آتش‌بس موجب تضعیف آنها می‌شود و اگر آتش‌بس را به مدت طولانی رعایت کنند، وزن سیاسی خود را از دست خواهد داد، اما می‌خواهم واضح بسازم که طالبان یک واقعیت جامعه افغانستان است و جایی که وزن‌شان تثبیت می‌شود، میز مذاکره است نه میدان جنگ.

اشرف غنی تاکید کرد: اعلام آتش‌بس موضع همیشگی دولت افغانستان است و این موضع گیری، نشانه قوت است، اما به هر صورت برنده اصلی صلح ملت افغانستان می‌باشد و جنگ جز بدبختی و بیچارگی مخصوصا برای زنان افغانستان، چیز دیگری تاکنون به بار نیاورده است.

وی تصریح کرد: زنان افغانستان امروز در صف اول اجماع سیاسی در باره صلح قرار دارند، آنچنان که تمام سیاسیون نیز در یک صف قرار دارند و صلح یک خواسته ملی است و باید بدانیم که موافقتنامه صلح به افراد و گروه‎ها نه، بلکه به مردم افغانستان تعلق دارد.

رئیس جمهور از طالبان خواست که به ملت افغانستان بیشتر از این صدمه نزنند. وی بیان کرد: امروز هر کسی که شهید و یا زخمی می‌شود، داغ دیگری بر پیکر ملت است که جبران نمی‌شود، افزون بر اینکه از نگاه شرعی، تمام علمای کرام به این نتیجه رسیدند که این جنگ مشروعیت ندارد، از این جهت راه حل اساسی شروع مذاکرات صلح است.

اشرف غنی گفت: هیات مذاکره کننده صلح افغانستان حاضر است فورا گفتگو را آغاز کنند و این هیات فراگیر متشکل از تمام افغان‌ها است و از ملت و دولت افغانستان نمایندگی خواهد کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟